Hej Mindhelper
jeg har lige været oppe til køreprøve og dumpede. Jeg var så rystende nervøs at min arm var som gummi. Jeg kunne slet ikke skifte gear og satte bilen i forkert gear flere gange og det dumpede jeg på. Jeg havde lavet vejrtrækningsøvelser og mit hoved var fint uden forstyrrende tanker. Men min krop og arm kunne jeg slet ikke styre. Jeg var virkelig forundret og skuffet bagefter. Lige nu har jeg slet ikke lyst til at køre igen og kan det overhovedet lykkedes mig at bestå prøven næste gang. Hvad gør jeg?

(20 år)
Hej med dig
Det kan føles som et kæmpe nederlag, hvis man ikke består køreprøven i første forsøg. Du har først taget en masse køretimer og teoritimer, så har du bestået din teoriprøve og så er køreprøven det sidste, der mangler inden du får kørekortet.
Køreprøven er første gang man kører uden sin kørelærer. Din kørelærer ved godt hvor god du normalt er til at køre, men det gør den køresagkyndige ikke. De ser dig kun køre denne ene gang. Derfor giver det også rigtig god mening, at du bliver nervøs inden prøven.
Det er ikke alle der består i første hug
Det er helt normalt at blive nervøs før du skal til køreprøve. Lige meget hvor meget man forbereder sig, vil de fleste blive nervøse før de skal op til køreprøven.
For selvom det ikke har noget med skole eller uddannelse at gøre, så er køreprøven også en slags eksamen. Og ligesom man kan være presset, inden man skal til eksamen, så kan man være lige så presset føre køreprøven.
Hvis du stadig er i tvivl om der er andre, der har det ligesom dig, så kan jeg afsløre at næsten alle i Mindhelper-teamet dumpede deres første køreprøve. Nogle kørte for stærkt, nogle for usikkert, men ens for alle var, at de var nervøse.
Fortæl den køresagkyndige at du er nervøs
Et rigtig godt råd til at få styr på nervøsiteten er at fortælle den køresagkyndige, at du er nervøs. De fleste køresagkyndige har prøvet at have folk til prøve, som var nervøse. Derfor vil langt de fleste af dem også gøre alt hvad de kan for, at du føler dig tryg og afslappet til din køreprøve.
Ofte så fylder nervøsiteten også mindre, når man får sagt det højt og delt det med nogen. Derfor er jeg også sikker på, at det kan tage noget luft ud af ballonen på din nervøsitet, at fortælle din køresagkyndige hvordan du har det.
Måske har din kørelærer nogle gode råd?
Et andet godt råd kan være, at tage en snak med din kørelærer. Langt de fleste kørelærere har haft elever, som har dumpet i både første, andet og tredje forsøg. Så de har helt sikkert nogle råd til hvad du kan gøre.
De vil sikkert også fortælle dig, at der er mange som klarer sig bedre anden gang, de er til køreprøve.
For selvom du føler, at du aldrig får lyst til at køre igen, så har du nu den fordel, at du allerede har prøvet at tage køreprøven.Det vil sige, at selvom det gik uheldigt første gang, er der ikke noget som kan overraske dig denne gang. Du har prøvet det hele før og nu ved du også, at du skal have særligt fokus på det med at skifte gear. Måske er det noget dig og din kørelærer kan nå at øve på inden næste prøve?
At tage køreprøven er ligesom at gå til eksamen
Køreprøven kan som sagt hurtigt føles som en eksamen. Derfor er det også helt normalt, hvis man er lige så nervøs for køreprøven, som man er for eksamener. Derfor tænker jeg også, at du med fordel kan læse vores artikel: Eksamensangst: Sådan giver du den et los bagi!
I den står der en masse gode råd til hvordan man får bugt med sin nervøsitet før eksamener. Selvom den handler om eksamener i skolen, er jeg sikker på, at der er nogle gode råd som du kan bruge op til køreprøven.
Er der nogle af dine venner, som har prøvet at dumpe?
Jeg kommer her til sidst til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine venner om det? Det kan være, at der er nogle af dem, som selv har prøvet at dumpe. Og derfor har nogle gode råd til, hvad der hjalp dem med at få nervøsiteten under kontrol.
Selv hvis der ikke er mange af dem, som dumpede deres første køreprøve, er jeg sikker på, at de alle sammen var nervøse op til prøven.
Man kan nemt blive rigtig ked af det og skuffet, når man dumper sin første køreprøve. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge til næste forsøg. Jeg sender de bedste tanker din vej og hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper