Jeg har lige fået 7 i et fag, jeg plejer at få 10 i. Det er jeg rigtig ked af. Især fordi mine veninder har fået højere karakterer end mig.
Hej
Jeg er ved at afslutte 9. Klasse. Jeg er en pige som normalt får meget 7 og nogle gange 10.
Jeg har været til eksamen idag og virkelig håbet på et 10 tal da jeg normalt får 10 i det fag, men ender med af få 7 og mine andre veninder har fået 10 som normalt får dårligere karakter end mig. Hvad skal jeg gøre for ikke at blive ked Af det, hvis det sker igen?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Der er et rigtig stort pres på én, når man skal op til alle de her eksaminer. Så jeg kan godt forstå, at du kan blive ked af det, når du ikke får den høje karakter, som du havde håbet på.
Perfektionisme kan være tung at danse med
Gennem dit brev kommer jeg til at tænke på, om du kan være ret perfektionistisk? Er det rigtigt tænkt af mig? Det er rigtig godt, at man har krav til sig selv og mål, man gerne vil opnå. Men for høje krav eller mål kan også gå hen og lægge en lidt for stor byrde på ens skuldre. Og det kan ødelægge ens humør – præcis som du oplever det – netop fordi man skal være så dygtig.
Derfor spekulerer jeg på, om du mon har set vores artikel om 6 råd til personer, der er lidt for perfektionistiske eller har ret høje krav til dem selv? Hvis du ikke har det, synes jeg, at du skal give den et kig. Måske er der noget, du kan bruge. Måske er der noget, der falder helt udenfor, hvordan du har det. Men jeg synes, at det er kigget værd.
Du kan godt gøre dine krav til dig selv mindre
Du spørger til, hvad du kan gøre for ikke at blive ked af det, hvis det sker igen. Først vil jeg lige sige: Det er ret almindeligt, at man bliver rigtig øv, når man ikke får den karakter, man havde håbet på. Især hvis man føler, at man har gjort alt, hvad man kunne. Men det skal jo helst ikke være sådan, at man går i flere dage og er ked af det over en dum karakter.
Noget, der i hvert fald er rigtig vigtigt, er, at du er god ved dig selv, når du bliver træls over en karakter. Det hjælper ikke, at du banker dig selv i hovedet med dumme ord, når du ikke klarer dig så godt, som du ville. Tænk over, hvad du ville sige til din bedste veninde, hvis det skete for hende. Det kan du øve dig i at sige til dig selv også, når du bliver ked af din karakter.
Eksamen er virkelig en kunst i sig selv
Jeg synes, at det er rigtig flot, at du normalt for 10 i det fag, du har været oppe i. Det er en rigtig høj karakter. Det skal du huske. Og det er 7 altså også! Men jeg kommer til at tænke på, om det er i løbet af året, at du får de karakterer? Det gør jeg netop, fordi eksamen er noget helt andet end løbende at lave afleveringer, som man får karakterer for. Ved eksamen skal man præstere lige i det øjeblik, og man har kun meget begrænset tid. Og især de mundtlige adskiller sig endnu mere fra, hvad man ellers har gjort i løbet af året.
Det, jeg prøver at sige, er, at det er en kunst i sig selv at gå til eksamen. Så det, at man får en karakter lavere til eksamen, betyder ikke, at man ikke kan det faglige. Det kan bare være et udtryk for, at man ikke er øvet i at gå til eksamen.
Snak med nogen om det
I artiklen med råd, som jeg har linket til, står der, at du skal tale med nogen om de krav, du har til dig selv. Og det vil jeg også gerne lige understrege med det her afsnit: Det synes jeg virkelig, at du skal. Det kan være hvem som helst, du kan snakke med. Det kan være dine forældre, en søskende, en veninde eller en helt fjerde person. Det vigtigste er bare, at du får snakket med nogen om det, så du ikke går med det alene og bliver mere og mere ked af det.
Når du taler med nogen om de krav og hvor ked af det, du kan blive, kan du opleve, at du slet ikke er alene om at have det sådan. Rigtig mange kan have utroligt høje krav til sig selv, så de personer vil sikkert nemt kunne forstå dig. Og det kan endda være, at de har et godt råd eller to i ærmet til dig – og det skal man endelig ikke sige nej til.
Jeg håber, at mit brev har gjort det mere klart for dig, hvad du kan gøre til næste gang. Jeg ønsker dig held og lykke med eksaminerne!
De bedste hilsner fra Mindhelper