Hej Mindhelper
Lige nu går jeg i 3.G på STX, og jeg kan slet ikke håndtere mine mange tusinde tanker. Det flyder rundt med karakterer, prøver, eksamenssnak, forventninger til studentertiden og selvtillidsproblemer. Jeg føler ikke jeg kan følge med, og jeg er lige ved at knække. De sidste par år har jeg slappet lidt for meget af i skolen, især pga. nedlukning og virtuel undervisning, hvilket virkelig har gjort det benhårdt i år. Jeg skal egentlig kun have et snit på lidt over 6, for at kunne komme videre, men jeg har valgt en forkert linje fra starten. Jeg har Mat A, og ligger til at dumpe lige nu, og jeg kan næsten intet gøre. For det er svært at indhente. Jeg bekymrer mig utroligt meget over, hvor meget den kommer til at trække mit snit ned, for jeg får fx 10 og 12 i Dansk og i nogle C-fag… Men Mat A tæller for 2, og uanset hvad skal jeg op enten skriftligt eller mundtligt, fordi det er en af mine studieretningsfag. Jeg koger totalt over lige nu, og kan ikke finde ud af hvor jeg skal ligge min energi. Hvad skal jeg forsøge mig med?

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at du føler dig rigtig presset lige nu. Det kan være hammerhårdt, når bekymringerne fylder meget. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind til os. For du skal ikke gå med alle de tanker selv.
Det er normalt
Det lyder til, at du gør dig rigtig mange tanker omkring karakterer og studentertid lige nu. Og du skal vide, at det er normalt at have det sådan, når man går i 3.g. For i det sidste halve år af 3.g, er der rigtig meget fokus på sommerens eksamener og studentertiden. Og så kan alle tankerne og bekymringerne godt dukke frem. For pludselig er der ikke særlig meget tid tilbage af gymnasiet, og så kan det godt føles lidt som om, at man er klemt op i et hjørne. Særligt, når man også har manglet motivation pga. coronanedlukninger og virtuel undervisning. Og det kan være en hammerubehagelig følelse at sidde med. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. Lige nu er der rigtig mange unge, som skriver ind til os, at de føler sig pressede og bekymrede over eksaminer, opgaver og karakterer.
I vores nødhjælpskasse til dig, som er alt for bekymret står der en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når bekymringerne suser rundt i hovedet på en. Så jeg tænker, at der måske også er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig ift. at få lidt ro på tankerne og bekymringerne?
Der er stadig et halvt år
Det kan være hårdt, når man har et fag, som er helt vildt udfordrende for en. Derfor kan jeg også godt forstå, at du er er frustreret over at at være på en linje med Mat A, når du har svært ved det. Og når man kæmper med at forstå det og ikke føler, at man kan knække koden, kan man godt få en følelse af, at det hele er ligegyldigt og, at man slet ikke kan nå at indhente nok til at bestå faget. Men der er stadig et halvt år tilbage. Derfor tænker jeg også, at der stadig er en chance for, at du kan nå at indhente lidt af det. Måske det bare kræver, at du får lidt hjælp.
Snak med din matematiklærer
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din matematiklærer om, at du har svært ved matematikken og er bekymret for, om du dumper. For du er helt sikkert ikke den første elev, som har det sådan. Og de fleste lærere vil rigtig gerne have, at deres elever har det godt og består deres fag. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man bøvler med faget. Det kan også være, at din lærer har nogle gamle eksamenssæt, som du måske kan få og øve dig på eller nogle gode råd til, hvordan du kan bestå faget.
Ellers findes der også en masse videoer og hjemmesider, hvor man kan øve sig. Så måske du kan prøve at google lidt rundt og se, om du kan finde noget, som kan være hjælpsomt?
Har dit gymnasie en lektiecafe?
Jeg ved at nogle gymnasier har lektiecafeer, hvor man kan komme og få hjælp til opgaver og lektier. Derfor kommer jeg til at tænke på, om dit gymnasium også har sådan en?
For hvis de har, så tænker jeg, at det måske kunne hjælpe dig at tage et smut derhen og få hjælp til matematikken? Så du ikke skal sidde med opgaverne selv og forsøge at lære det hele alene.
Snak med dine forældre
Når man har det svært, er det rigtig vigtigt at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om dine bekymringer. For så kan det måske være, at dine forældre kan hjælpe dig med matematikken eller med at få noget hjælp til det.
Snak med dine venner
Der er rigtig mange unge, som er bekymrede for karakterer, studentertiden og har svært ved nogle af fagene i gymnasiet. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også kender til det. Jeg tænker derfor også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det. For det kan være rigtig rart at få luftet sine tanker og bekymringer og snakke med nogen, som måske kan genkende noget af det man siger. Og uanset om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Det kan også være, at du måske kan arbejde sammen med nogle af dine venner om matematikopgaverne og få hjælp den vej igennem.
Snak med en studievejleder
Når man går med en masse tanker og bekymringer ift. karakterer, prøver, og forventninger til studietiden, kan en studievejleder være rigtig god at snakke med. Studievejledere ved nemlig en hel masse om uddannelser og trivsel. Derfor er de også vant til at snakke med unge, som bøvler med bekymringer og har det svært. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en tid hos og få en snak om, hvordan man har det. Så det kan jeg også varmt anbefale dig at gøre.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man har bøvler med bekymringer og tanker ift. prøver, karakter og studietid. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være hammerhårdt, når tankerne og bekymringerne suser rundt og fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om dine bekymringer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper