Hej Mindhelper
Tror i at man kan blive venner med ens tidligere bedste ven og situationship?
Jeg startede på uni for to år siden, hvor jeg mødte en dreng. Vi blev hurtigt rigtig gode venner. Efter et år tog vi hjem sammen fra byen og blev derefter bollevenner. Der gik et par måneder, hvorefter vi begge anerkendte at vi kunne lide hinanden, hvorfor vi begyndte at ses.
Problemet opstår da jeg tilfældigvis bliver gravid og vil have en abort (hvilket vi begge er enige om). Vi begynder at skændes om ligegyldige ting og det ender med at han går fra mig. Han fortryder det og to uger efter begynder vi at ses igen.
Fast forward frem til vores sommerferie, hvor han skriver at han ikke kan se vores relation blive til mere da han ikke er forelsket. Han nævner dog, at han gerne vil give det et forsøg i fremtiden, hvis jeg selv har lyst.
Han spørger derefter om vi skal være venner, hvilket jeg har det lidt svært med. For kan man godt venner med som man har haft så god en relation med? og er det ikke underligt at vide, at ens ven gerne ville ”date” en hvis man lage op til det?

(22 år)
Kære dig,
Jeg kan virkelig godt forstå, at det må føles som en svær situation du står i. For kan man være venner med én, som man tidligere har datet og haft en mega god relation til?
Det er et virkelig godt spørgsmål.
Der er intet rigtigt eller forkert svar
Først og fremmest får jeg lyst til at sige, at uanset hvad du vælger at gøre, så er der ikke noget som er mere rigtigt eller forkert end andet. Der er ingen regler for, hvordan man skal være venner, eller betingelser for, hvornår man kan være det.
Så derfor kan jeg heller ikke give dig en opskrift på, hvad du skal gøre. Men jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig på vej, ved at foreslå hvad du kan overveje, inden du beslutter dig for, hvad der er det rette for dig at gøre.
Mærk rigtig godt efter
Først og fremmest, så kan du prøve at mærke rigtig godt efter i din mave, hvad der føles rigtigt. Der er ikke nogen som kan tage den her beslutning ud over dig, så derfor er det vigtigt at du mærker efter, hvad det rigtige er for dig?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kunne sætte dig ned en dag, og prøve at skrive dine tanker og følelser omkring hele situationen ned? Du kunne eksempelvis stille dig selv spørgsmålene:
• Hvad føler jeg for ham?
• Har jeg lyst til at være venner eller kærester med ham?
• Hvordan ville jeg føle, hvis vi kun var venner?
• Hvordan ville jeg føle, hvis vi kunne blive kærester?
• Hvordan ville jeg føle, hvis han ikke var en del af mit liv?
Når vi vælger at bruge tid på at mærke efter, så er chancen for at vi tager en beslutning, som også føles rigtig, en del større. Derfor kan det give rigtig god mening at vælge at bruge tid på at mærke rigtig godt efter.
Min liste af spørgsmål her ovenfor, er blot forslag. Det kan være der er andre spørgsmål du kan stille dig selv, som er bedre for din situation. Så bruger du bare dem i stedet. Det vigtigste her er, at du investerer tid på at finde ud af, hvad der er det rette for dig at gøre.
Tal med dine venner
En anden god ting man kan gøre, når man er meget i tvivl om noget, er at tale med sine venner. Det kan være du har gode venner som også kender til ham her fyren? De kunne for eksempel være gode at snakke med, for måske kan de se situationen fra et synspunkt, du ikke selv kan?
Når man står med svære og store beslutninger i sit liv, så kan det nogle gange føles som om, at ens tanker flyver rundt og man kan slet ikke finde hoved og hale i dem. Her kan det være rart at tale med sine venner, fordi de kan være med til at hjælpe en med at tage den rette beslutning.
Du bestemmer, hvad du vil gøre
Til sidst er det vigtigt for mig at sige, at du selv bestemmer, hvad der er det rette for dig. Du spørger blandt andet, om det vil være underligt at vide, at ens ven ville date én, hvis man lagde op til det.
Det ved jeg ikke, om det ville være. For det er helt individuelt, hvad vi som mennesker synes er rart at være i. Det kan sagtens være én person ville synes det var underligt, mens en anden intet problem ville have med det.
Derfor er det mega vigtigt, at du mærker efter hvordan du selv har det med det.
Jeg sender dig mega god energi, og jeg håber du finder ud af, hvad det rette for dig er at gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper