Hej Mindhelper
Jeg her brug for hjælp med den her fyr. Vi mødte hinanden til en fest, hvor vi kyssede flere gange. han er 1g’ er og jeg er 2g’er. vi går på samme skole. I går var der så introfest, og jeg ville gerne have snakket med ham. da jeg ankommer til festen peger han på mig for hans venner, siger min veninde. og senere vinker han sådan lidt hej til mig, ender med at vælte på jorden og får ik sagt noget til ham. prøvede igennem hele aften at samle mod til at gå op til ham. da jeg så endelig fik mod, stod han med en anden pige, tæt, men veninde siger dog at de ikke kyssede. har fundet ud af at de har kendt hinanden i lang tid, da de har gået i skole sammen. min veninde vælger så senere at gå ind i ham, så han spilder sin drink, og kalder ham en kælling, og at han har behandlet mig dårligt. aftenen ender ud i at jeg græd 3 gange over ham, og han fik en blokering. har nu fortrudt blokeringen, ved ikke hvad jeg skal gøre, skal jeg skrive undskyld for det med drinken, har det så dårligt med alt er skete. skal lige siges at hans venner ved hvem jeg er, da jeg gik forbi dem sagde de; se der er hun, hvordan skal jeg tolke det?hvis jeg skriver til ham, og det bliver akavet. hvad skal jeg gøre?

(17 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. Nogle gange kan man blive rigtig ked af det i en situation, og komme til at gøre ting man fortryder. Og hvad skal man så gøre?
På det du skriver, lyder det som om, at du egentlig gerne ville snakke med fyren, og måske egentlig også synes han virker sød. Men det hele gik skævt til den fest i var til på jeres gymnasie, og nu står du ved en skillevej mellem at skrive til ham eller lade være.
Jeg kan sagtens forstå, at du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg tror de fleste kan genkende det med at have en person, som man egentlig synes virker interessant, men hvor man har mega svært ved at regne ud, hvad man skal gøre.
Jeg kan desværre ikke give dig et svar på, præcis hvad du skal gøre, men jeg vil gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan overveje.
Skriv til ham
Det første jeg tænker du kan overveje at gøre, er at skrive en besked til ham. Nogle gange kan det være rart at sige ting over besked, fordi man så er helt sikker på, at man får skrevet tingene, som man gerne vil.
Som du selv skriver, kan du fx skrive undskyld for din venindes kommentarer. Så ved han i hvert fald, at du ikke tænker sådan om ham. For det lyder til, at du har det dårligt med situationen.
Jeg tænker sagtens, du kan skrive noget lidt ala det, du har skrevet ind til os. Altså for eksempel: “Hey, jeg er virkelig ked af, at min veninde ramte dig og spildte din drink til festen. Det var ikke okay. Vi fik slet ikke talt sammen, selvom jeg rigtig gerne ville have sagt hej.”
Det kan være rart at få renset luften mellem jer, især hvis i går på samme skole og skal se hinanden igen. Samtidig kan en besked også åbne samtalen mellem jer, hvis du gerne vil have kontakt med ham igen.
Lad være med at skriv til ham
Du kan også vælge ikke at skrive til ham. Det er også okay. Selvom din veninde ikke var rar overfor ham, så er det ikke din skyld.
Dog kan du overveje, hvordan det føles, hvis ikke I får snakket sammen efter festen? Ville det være okay, eller ville det give dig en knude i maven?
Du kan for eksempel prøve at skrive ned på et papir eller din telefon, hvordan du ville have det med at skrive til ham eller lade være. Hvad er fordelene og ulemperne ved begge dele?
Nogle gange er det nemmere at mærke efter, hvad der er det rigtige, når man har det fysisk foran sig.
Tal med ham
Hvis du har mod på det, kunne det også være en mulighed at tage en snak med ham?
Det kan være rart at tale ansigt til ansigt, fordi det så er lettere ikke at misforstå hinanden. Nogle gange kan man læse beskeder anderledes, end hvordan de egentlig er ment. Og så kan det være bedre at tale sammen fysisk.
Du kan prøve at skrive en besked til ham, og høre hvornår han kunne have tid til at snakke sammen. Det kan være I kan tale sammen i en af pauserne på skolen, eller efter skole en dag?
Det kan være rart at rense luften
Uanset hvad du beslutter at gøre, så er det vigtigt at du mærker efter, hvad der er bedst at gøre. Hvis i går på skole sammen, så er det måske vigtigt at overveje, hvordan det ville være, ikke at få renset luften?
Det lyder nemlig til, at det er en situation, du tænker meget over. For eksempel har du også hørt hans venner tale om dig, og hvad betyder det lige? Det kan jeg desværre ikke svare dig på, men det kan du eventuelt spørge ham om?
Det er helt naturligt at tænke over, hvad andre tænker om os. Især personer vi godt kan lide eller måske er lidt interesserede i. Så jeg kan sagtens forstå, at det er en situation du tænker meget på.
Tal med nogen om det
Et sidste råd jeg vil give dig er at tale med nogen om situationen. Nogle gange kan ens tanker virkelig slå knuder om sig selv, når man går med dem alene.
Det lyder til at du i hvert fald har en veninde, som også var der den aften. Måske kan du tale med hende om, hvad du tænker? Det vigtigste er, at du taler om det med nogen, du stoler på. Ens veninder er ofte rigtig gode til at hjælpe, og måske har de nogle gode råd?
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale GirlTalk. De har blandt andet en chat og en brevkasse, som du kan skrive ind til. GirlTalk hjælper hver dag piger i hele Danmark, der har brug for støtte og råd.
Jeg kan godt forstå du er i tvivl om, hvad du skal gøre nu. Om du skal skrive til fyren eller lade være. Det vigtigste er, at du mærker godt efter i maven. Hvad ville føles som det mest rigtige at gøre? Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper