Hej Mindhelper
Det er mig igen
Jeg har skrevet sammen med denne fyr for flere måneder siden, men vores samtale gik lidt kold og jeg gik i panik og jeg tog afstand til ham da jeg fik overbevist mig selv om at han er alt for god til mig og at jeg ikke er attraktiv nok til ham. Jeg har ikke skrevet med ham siden.
I går fik jeg modet og skrev ‘hej’ men han har ikke svaret. Jeg er bange for at han er blevet irriteret med mig.
Men problemet er bare at jeg er forelsket i ham og nu er jeg bange for at jeg har mistet min chance
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg skrive til ham igen og forklare det hele? Eller skal jeg give op?
Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på om jeg overhovedet burde opsøge kærligheden da jeg har så mange problemer i mit liv (angst, lavt selvværd) da der vel ikke er nogen der gider at date en der er så usikker på sig selv.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare alt det der foregår i hovedet på mig men generelt er jeg bare så usikker på mig selv når det kommer til dating.
Men en ting er jeg sikker på; jeg er helt vild med ham.

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at tankerne om den fyr, som du er vild med, og om du i det hele taget er god nok, fylder meget hos dig for tiden. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du beskriver at du har lavt selvværd og angst. Og at du er i tvivl om det er værd at opsøge kærligheden, når du har det sådan. Det giver god mening, at du kan komme til at tænke sådan. For hvis man har det svært kan man let blive i tvivl, om man nu også er god nok til andre. Og det kan være hammer hårdt at gå med sådan en følelse indeni.
Jeg vil derfor lige starte med at sige til dig, at du, ligesom alle andre, fortjener at finde kærligheden. For det gør alle mennesker, hvad enten de tumler med svære tanker eller ej. Og rigtig mange der har bøvlet med usikkerhed og lavt selvværd, har også fundet kærligheden. Så selvom dating kan føles uoverskueligt, når man har det svært, er det ikke ensbetydene med, at man aldrig finder en kæreste. Eller ikke er værd at date.
Det er normalt
Du skal også vide, at det er helt almindeligt at være usikker når det kommer til dating. Det tror jeg at der er rigtig mange unge der kan genkende. For mange kan det at date nemlig være et sted, hvor alle ens usikkerheder kommer frem i lyset.
Men nogen gange kan usikkerheden komme til at fylde meget, og spænde ben for en. Så derfor kan det sommetider være en god ide at arbejde lidt med sin usikkerhed, så den kommer til at fylde lidt mindre. Derfor tænker jeg, at du måske kan have glæde af at læse denne her artikel. Den handler om, hvordan man kan arbejde med sin usikkerhed. Og selvom den ikke henvender sig til usikkerhed i dating, tænker jeg alligevel at der er mange af de samme ting, som også kan være gode at arbejde lidt med.
Tal med ham
Du skriver, at du har skrevet til den fyr, du er vild med. Men at du frygter, at han er irriteret på dig. Det tænker jeg ikke nødvendigvis han er. Men nogen gange hvis man er lidt usikker, kan man hurtigt komme til at tænke, at andre nok er irriterede eller trætte af en. Men ofte i sådan nogen situationer, er det ens egen usikkerhed, der spiller en et pus. Giver det mening?
Den bedste måde du kan finde ud af hvordan fyren, som du er vild med har det, er ved at tale med ham. Så hvis du gerne vil prøve at give det et skud med ham, kan det måske være en ide for dig, at fortælle ham om, hvordan du har det. Og hvorfor du endte med at tage afstand sidst i talte sammen. Du behøver ikke at fortælle detaljeret om angst eller lavt selvværd, hvis du ikke er komfortabel med det. Men bare fortælle, at du blev ramt af usikkerhed, og derfor kom til at trække dig tilbage, selvom du egentlig stadig var interesseret i at snakke med ham.
Men det kan godt være, at han har tænkt, at du ikke var interesseret, siden du tog afstand fra ham sidst. Derfor kan det også være meget fint at forberede sig på, at han måske ikke er interesseret i at date længere, da der er gået et pænt stykke tid siden i snakkede sammen. Men det behøver ikke betyde, at han er hverken irriteret eller sur på dig – eller at du har gjort noget forkert. Hvis det er sådan, at han ikke har lyst til at samle jeres forhold op igen, kan det gøre rigtig nas. Derfor smider jeg også lige denne her artikel din vej. Den handler om ulykkelig forelskelse, og kan være meget god at læne sig op af, hvis kærligheden ikke lige gik som man håbede.
Snak med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du går og har det? Ellers tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at gøre. Det kunne feks være med en god ven eller veninde. Jeg tror nemlig, at ret mange unge vil kunne genkende noget af det du skriver i dit brev. Og så kan det sommetider være en hjælp at høre, at der er nogen andre der har haft det lidt på samme måde som en selv. Og det kan også gøre de svære tanker og følelser lidt lettere at gå med, hvis man får sagt dem højt.
Tag fat i Headspace
Hvis man går og tumler med nogen svære ting, som lavt selvværd eller angst, kan Headspace være et rigtig god sted at henvende sig. Hos Headspace kan du nemlig som ung komme, og få samtaler med en af Headspaces frivillige. De frivillige er rigtig søde og dygtige, og de er vant til at tale med unge. Og er altid klar på at lytte, på det der fylder hos netop dig. De ved også godt, at det måske kan være lidt svært at tale om nogen af de svære tanker og følelser. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Jeg håber rigtig meget at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og så vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med kærligheden fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper