Hej Mindhelpers brevkasse.
Min gymtid er snart slut og i løbet af mit andet år på HF, begyndte jeg at tænke over, hvilke ting man burde have lavet/oplevet i sin gymtid. Pludselig blev det virkelig vigtigt for mig at få en kæreste eller prøve noget vildt, feste i byen osv. Så jeg fik noget ud af min ungdom. Dog er der ikke rigtig sket noget, og jeg står tilbage med en følelse af at jeg har spildt min ungdom. Hvad kan jeg gøre for bare at sætte pris på de venner jeg har og hvad jeg har oplevet, i stedet for at føle jeg skal leve op til alt andre oplever?
Mvh. Pigen der snart bliver student

(18 år)
Hej Pige der snart bliver student
Det lyder til, at du er ramt af en masse tanker om din ungdomstid i øjeblikket, som frustrerer dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Overgangsfaser sætter vores hjerne på turbo-mode
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du beskriver noget, som rigtigt, rigtigt mange unge kan nikke genkendende til. Du står midt i en overgangsfase i dit liv lige nu. Det sætter en masse tanker i gang om den tid på HF, du er ved at runde af. Og når man er det, så er det helt normalt at tanken “fik jeg nu det ud af det, som det var mening jeg skulle” kan poppe frem. For det er hjernen der reagerer på, at der skal til at ske en forandring. Og så kan hjernen godt blive ekstra opmærksom og analyserende, og begynde at sammenligne sig med alle dem omkring en. Der er faktisk et helt begreb, som beskriver følelsen: FOMO (fear of missing out). Og den kan godt være ret træls, men vi oplever den alle til tider.
Men det er vigtigt, at du ved, at der ikke er en rigtigt eller forkert måde at have gået på HF på. Eller en rigtig eller forkert måde at være ung på. Der er ikke nogen facitliste over antal af fester, kærester eller tosserier, du skal have opnået for at have gennemført HF eller have været ung på den rigtige måde. Alle gør det på hver deres måde, og rigtigt mange sidder tilbage ligesom dig, når det er ved at være slut og overvejer “skulle jeg have gjort noget anderledes?”. Men hey, der har sikkert været en masse andre ting i løbet af de sidste 2 år, som også har taget dit fokus, givet dig en masse glæde og fyldt din hverdag.
Selvom den her skræk for at være gået glip af noget fylder lige nu, så bliver den ikke ved med det. De fleste oplever heldigvis, at den lige så stille forsvinder igen, når de kommer på den anden side af overgangsfasen.
Skriv en liste over de ting og venner, som du er glad for
Hvis du vil prøve at huske din hjerne lidt på at sætte pris på alle de gode ting fra HF-tiden, så kan du faktisk godt træne den til det. Det kan du eksempelvis gøre ved at skrive de ting ned, som du er taknemmelig for at have oplevet i HF-tiden. Fx. situationer, venner, undervisere, spændende fag, grineflip eller oplevelser, som har gjort dig glad i løbet af de sidste to år. Når vi skriver ting ned og husker de positive stunder, kan det give os en følelse af glæde og samtidig træner man hjernen i at se på de positive ting.
Du har MASSER af ungdomsliv endnu
Ungdomslivet slutter ikke på et bestemt tidspunkt. Der er ikke en regel som hedder, at når man er færdig på HF, så skal man lægge fester, dates og vilde oplevelser på hylden. Tværtimod så oplever mange at deres ungdomsliv fortsætter laaaaang tid efter deres ungdomsuddannelse. For nogle er det måske først der det starter, fordi de ikke har haft lyst eller overskud tidligere. Derfor tænker jeg også, at du har masser tid til at feste og lave ballade, hvis du har lyst til det. Men hvis du i virkeligheden ikke har lyst, men bare er lidt ramt af en forestilling om, at det er noget du ‘burde’, så vent lidt og mærk efter en ekstra gang. Du skal kun gøre det, som du har ægte lyst til.
Snak med dine venner om de sjove minder
Hvis du trænger til et glædesboost, så kan du også prøve at snakke med dine venner om nogle af alle de gode ting, som er sket i løbet af de sidste to år. Det kan være en rigtig rar måde at rette fokus tilbage på de ting og personer, som du gerne vil sætte pris på. Du kan også prøve at snakke med dine venner om den her FOMO-følelse. Måske de også kender til den?
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt. Og ønsker jeg dig bare held og lykke og kæmpe tillykke med at du snart er færdig med din HF. Det er sejt!
De bedste hilsner fra en Mindhelper