Hej Mindhelper
Jeg er ved at være træt over mig selv fordi når der et problem eller sådan noget på min pc begynder jeg at panikke mega meget. Jeg begynder at svede og ryste og næsten græde. Hvis jeg ikke får fikset så nogen problemer så bliver jeg ved med at tænke over det mange dage efter i skolen, i min fritid osv. Jeg gad godt at lære at ignorere sådan nogen tekniske problemer og ikke panikke så mega meget over det og lære at ikke tænke så meget over det mange dage efter. Kan i hjælpe mig med at ikke panikke så meget over så nogen problem? Har i noget gode råd eller noget der kan hjælpe så jeg ikke panikker mere?
Med venlig hilsen J

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at det kan fylde meget for dig, når teknikken driller. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg har slettet dit navn fra spørgsmålet. Det er for, at du kan være sikker på at være anonym. Det håber jeg er okay.
Teknikken
Du skriver, at du panikker mega meget, når der er problemer med din PC. Det kan være ret frustrerende, når der er et eller andet på ens PC, som bare ikke fungerer. Eller hvis man får trykket på noget forkert, eller ikke kan finde ud af, hvad man lige skal gøre.
Jeg tror at rigtig mange kender til, at det nogle gange bare bøvler. For de fleste oplever tekniske problemer en gang imellem. Og det er helt normalt, at der sommetider sker noget, som man ikke lige kan finde ud af at løse.
Det er okay at fejle
Du skriver også, at du tænker meget over det bagefter, hvis du har haft problemer med din PC. Og sådan skal det helst ikke være. For det er ikke noget, som man skal gå og slå sig selv i hovedet over. Men nogle gange kan de trælse tanker godt sætte sig fast. Vi mennesker har det nemlig med at være ret hårde ved os selv. Så jeg tænker, at det måske også er det, som sker for dig?
Men alle mennesker laver fejl. Det er nemlig helt naturligt, og en del af livet. Derfor kan det også hjælpe at prøve at blive mindre kritisk over for sig selv. Du kan prøve at kigge på artiklen Dæmp din indre kritiker: Få 3 tips. I den er der nogle råd til at blive mindre hård ved sig selv.
Jeg tænker også, at der måske er noget i Mindhelpers artikel om overtænkning, som du kan bruge. Her er der nemlig nogle råd til at stoppe tankerne, når de kører i ring. På den måde kan du hjælpe dig selv med, ikke at gå i flere dage efter og tænke på de tekniske problemer.
Når panikken sætter ind
Du kan også prøve nogle af vejrtrækningsøvelserne fra artiklen Træk vejret dybt – og find ro!, næste gang du oplever panikken ovre i skolen. Man kan nemlig lære at bruge sin egen vejrtrækning til at berolige kroppen. Det kan godt tage noget tid at lære. Men det kan være en ret god hjælp.
Det kan også være, at du har en lærer eller en ven på skolen, som du kan spørge om hjælp? De fleste mennesker vil nemlig gerne hjælpe en i situationer, hvor noget er svært. Og så skal du ikke sidde og bøvle med PC’en selv.
Tal om det
Mit sidste råd til dig er også, at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, en god ven, eller en helt tredje. Det kan nemlig hjælpe at dele det med andre, når man bøvler med nogle ting. Så kan man få nogle af de trælse tanker ud af hovedet. Og samtidig kan man også høre, hvad de tænker.
Jeg håber at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du kan finde mere ro næste gang teknikken driller.
De bedste hilsner fra en Mindhelper