Hej
Jeg fik kørekort for ca et halvt år siden, men fyldte 18 for ca 2 måneder siden. Mine forældre har to biler, men da de ofte kun skal bruge den ene, får jeg lov til at låne den anden til at køre op på gymnasiet. for ca 1,5 måneder siden kom jeg en morgen til at skrabe forenden af bilen (højre side) mod kantstenen. Jeg havde haft lidt travlt så var ikke helt så opmærksom i guess. Det var virkelig skræmmende da det skete, og jeg steg ud af bilen for at se på skaderne. Der var nogle lidt store ridser foran på siden (mod bunden af karosseriet). Men jeg turde ikke at sige det til mine forældre og håbede egentlig bare på at de ikke ville opdage det.. I dag nævnte min mor at hun lige havde opdaget nogle ridser på bilen, som så ret slemme ud, men jeg lod som ingenting, for nu var der gået så lang tid og hvis jeg sagde noget nu, ville det bare være endnu værre. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. (har brækket min arm for to uger siden så har ikke kørt i den tid, så hun kan regne ud at det er noget tid siden når det går op for hende at det er min skyld). Frygter bare virkelig reaktionen.
Hvad burde/skal jeg gøre?

(18 år)
Hej med dig
Det lyder som en rigtig svær situation du står i lige nu. For lige så ubehageligt det måske ville være at fortælle sandheden, lige så ubehageligt lyder det til at være, at skulle holde det hemmeligt.
Buler og ridser kan ske for den bedste
Jeg forstår dig godt. Du har fået lov til at låne dine forældres bil til at køre op på gymnasiet og nu har du, ved et uheld, lavet store ridser på siden af bilen. Du bliver bange for, hvad de vil sige, og derfor lader du være med at sige noget, i håb om at de ikke opdager det.
Den situation tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kan genkende. For selvom man måske nok godt ved, at det ville være det rigtige at gøre at sige det, så gør man det ikke. Enten fordi man ikke orker at få skældud, eller fordi man er bange for, hvordan ens forældre reagerer.
Men du skal vide, at selv den bedste bilist, som har haft kørekort i mange år, kan lave en bule eller rids på sin bil. Så selvom det er træls og irriterende at skulle få bilen repareret, så er det en fejl, som kunne ske for den bedste.
Reaktionen er større i hovedet end i virkeligheden
Når man ødelægger eller beskadiger noget man har lånt af sine forældre, sætter det en masse tanker i gang i ens hoved.
“De bliver sikker mega sure på mig”, “Nu må jeg aldrig låne den igen” eller “De kommer til at hade mig” er nogle af de tanker, som kan dukke op, når man fx laver en rids på sine forældres bil.
Tankerne kan hurtigt hobe sig op og jo mere man tænker over det, jo voldsommere forestiller man sig, at deres reaktion er. Men heldigvis er det sjældent tilfældet. Ofte finder man ud af, at når man først får det sagt, så var det faktisk ikke så slemt, som man havde forestillet sig.
Hvad skal eller burde du gøre?
Du spørger os, hvad du skal eller burde gøre, nu hvor du har holdt det hemmeligt og de har opdaget ridserne. Til det spørgsmål, er det korte svar: vær ærlig.
Bedre sent end aldrig, er der engang nogle kloge mennesker, der har sagt. Så selvom det føles enormt skræmmende, er det bedste du kan gøre, at være ærlig. For selvom der er gået lang tid nu, så er det aldrig for sent at sige undskyld.
Jo længere tid du holder det hemmeligt, jo større chance er der også for, at de finder ud af at det er dig. Og hvis de så finder ud af at du har holdt det hemmeligt, så kan det være, at de ikke kun bliver sure over det med ridserne, men også at du ikke har sagt noget.
Det virker også til, at det fylder rigtig meget hos dig. Derfor tænker jeg også, at det ville tage noget tungt af dine skuldre og lette dine tanker hvis du fik sagt det. Dine tanker og bekymringer, giver mig også en fornemmelse af, at du godt selv ved hvad der er det rigtige at gøre.
Hvordan skal du få det sagt?
Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men en af de bedste måder at få sagt sådan noget på, er at sige det som det er. Fortæl dine forældre, at du for 1,5 måned siden kom til at skrabe bilen og at du blev så forskrækket og bange, at du har haft svært ved at sige det til dem.
Man plejer at sige, at med ærlighed kommer man længst. Jeg tror virkelig det er tilfældet i din situation. For selvom dine forældre måske synes det er træls eller irriterende i øjeblikket, er jeg næsten sikker på, at de bliver glade for, at du fortæller dem det.
For selvom det kan være svært og skræmmende når du skal sige det, så kan det være med til at bygge tillid mellem dig og dine forældre. En tillid til, at du kan komme til dem, med ting der er svære at sige. Og en tillid til, at de ikke bliver alt for sure, hvis du fortæller dem sandheden.
For selvom det kan være svært at sige sandheden, så er det altid det rigtige at gøre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som kan hjælpe dig med at få det sagt til dine forældre. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper