Hej Mindhelper
Jeg har et problem med angst, og det er ofte en frygt for, at noget skulle gå galt i fremtiden. (Som fx. meget skræmmende/væmmelige tanker)
Og for et par uger siden begyndte jeg gradvist at dyrke motion, som cardio og løbeture, men nogle gange kan det føles som om, at tanken om motion pludselig skaber angsten og en hel del tvivl, og jeg ved ikke, om det er normalt..?

(20 år)
Kære Du
Det kan være rigtig hård at kæmpe med angst. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå rundt med alene.
Angst
Angst kan vise sig på mange forskellige måder. Nogle gange mærkes den i kroppen, som hjertebanken, rysten, hurtig vejrtrækning, eller noget helt fjerde. Andre gange viser angsten sig som tanker – hvad nu hvis det og det sker? Sådan nogle tanker kan være lidt som en snebold, som ruller derudaf og vokser sig større og større. Og til sidst har den ene tanke taget den anden, og man er endt ud i et skrækscenarie for, hvordan fremtiden kunne se ud, hvis alt gik galt. Kan du genkende det?
Det kan være rigtig ubehageligt, når tankerne løber afsted med en på den måde. Men du skal vide, at det langt fra er ualmindeligt. Rigtig mange unge kender til, at bekymre sig om deres fremtid.
Du kan læse nogle tips til, at stoppe tankerne, i artiklen 8 råd til at stoppe overtænkning.
Motion
Du skriver også, at det at dyrke motion, kan skabe angst for dig. Der kan være flere forskellige grunde til, at man oplever angst i forbindelse med motion. Nogle gange kan det handle om, at når man f.eks. løber, så slår ens hjerte hurtigere, man bliver forpustet og får pulsen op. Det er nogle af de samme kropslige reaktioner, man kan få, når man har angst. På den måde kan motion godt minde en om angst. Og det kan være med til, at man bliver nervøs eller utilpas med det. Kan det måske være det, som tricker angsten for dig?
Men selvom det kan føles ubehageligt i kroppen, så er hverken motion eller angst farligt. Ved motion er det kroppen, som reagerer på at blive brugt: den pumper mere blod ud og trækker mere ilt ind, så den bedre kan løbe. Ved angst er det kroppen som slår fejlalarm, og sætter hele systemet i gang. Det er kroppen lavet til at kunne, og derfor er det heller ikke skadeligt – selvom det kan føles overvældende.
Hvis du vil læse mere om angst kan du kigge på artiklen Angst: 14 gode råd og 5 steder, du kan få hjælp.
Snak om det
Jeg kommer til at tænke på, om du taler med dem omkring dig om, angsten og dine bekymringer? Ellers er et af mine bedste råd nemlig, at begynde at gøre det. For svære tanker, skal man aldrig gå med alene. Og tit vil dem vi har tæt på os gerne vide, hvis vi går og har det svært med et eller andet.
Så har du en forældre, en god ven, eller en helt tredje, som kunne være god at tale med? Du kan læse lidt tips til at tage snakken i Guiden til at tale med dine forældre om svære ting. Den kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Får du hjælp?
Det kan også være en god ide, at få hjælp, når man bøvler med angst. For det er muligt at få det bedre, og få en hverdag, hvor angsten og bekymringerne ikke fylder. Sommetider har man bare brug for nogen til at guide en på det rette spor.
Et godt sted at starte er, at tage et smut op til lægen. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungerer udenpå og indeni. Så lægen ved også godt, hvordan angst kan påvirke en. Derfor tænker jeg, at det kunne være et godt sted at få en snak om, den her angst motionen skaber for dig. For måske kan lægen så hjælpe dig med at finde ud af, hvad det handler om.
Angsttelefonen
Du kan også altid ringe til Angsttelefonen. Hos Angsttelefonen arbejder der nogle rigtig søde og rare medarbejdere, som sidder klar til at hjælpe. De ved en masse om angst, og hvordan den kan påvirke en. Så dem kan jeg virkelig anbefale!
Angstforløb
Du kan også tage et kig på Mindhelpers angstforløb. Angstforløbet består af videoer, som du kan se i dit eget tempo. Her får du noget viden om angst og øvelser du kan prøve af.
Det er hårdt når bekymringerne og angsten fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper