Hej Mindhelper
Jeg er så træt af livet
Jeg tror jeg har angst fordi jeg fik 2 anfald i går hvor jeg lå rystet og kunne ikke får vejret
Lige nu tænker jeg bare det nemmeste er at hoppe ned fra en bro. Jeg cutter
Det skal lige siges at jeg prøver at stoppe med at tage snus så det gør det ekstra svært for mig for tiden
Jeg er så synder knust og græder konstant

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, at der er rigtigt mange svære ting, som fylder i dit liv lige nu. Derfor er jeg også super glad for at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det kan godt blive bedre igen
Jeg kan sagtens høre, at du går igennem en rigtig hård periode lige nu. Men du skal vide, at selvom det hele er lidt sort lige nu, så kan det sagtens blive godt igen. Nogle gange kan man bare have brug for en hjælpende hånd. Det at du skriver ind til os, viser mig, at du stadig har håb. Du skriver ikke så meget i dit brev om, om der er sket noget i dit liv på det seneste, som har gjort dig så ked af det? Men uanset hvad, så skal du vide, at der er hjælp at hente, når man har det, som du har det.
Angst
Du skriver det her med, at du oplevede, at du rystede og ikke kunne få vejret. Og som du selv siger, så kan det godt være symptomer på angst. Angst er en slags alarmknap i kroppen, som går af, hvis der er noget, man skal blive bange for – men nogle gange løber den alarm løbsk. Og så kan man få symptomerne på angst på nogle tidspunkter, som ikke er så hjælpsomme. Jeg tænker også, at det, at du er stoppet med at tage snus, kan være med til at gøre det værre. For hvis man har været afhængig af snus, kan man godt blive ramt af nogle abstinenser, som kan være med til at forstærke nogle af de svære følelser, man går rundt med. Men man kan få hjælp til at komme ud af angsten. Det skriver jeg mere om lidt længere nede.
Når det ser sort ud
Når du skriver, at du har lyst til at hoppe ned fra en bro, kommer jeg til at tænke på, om det er selvmordstanker, du oplever? Selvom det måske lyder lidt mærkeligt, så er det ret almindeligt at opleve selvmordstanker i perioder, hvor det hele ser lidt sort ud. Det et tegn på, at man har det rigtigt svært, og ens krop ikke ved, hvad den skal gøre ved det. Så kan selvmordstankerne poppe op, som en løsning. Men det er aldrig en god løsning, og der er hjælp at hente, hvis man har det på den måde. Man kan sagtens få det rigtigt godt igen, men det er vigtigt du rækker ud, for det er for svært for dig at skulle gå med helt alene.
Du kan eksempelvis tage fat i Livslinien. Livslinien er en gratis, anonym rådgivning for dem, som oplever selvmordstanker. De er super søde, og de er helt vant til at snakke med unge, som oplever selvmordstanker. Dem må du altid kontakte, enten ved at ringe, chatte eller skrive til dem.
Snak med dem omkring dig
Når man har det så svært, som du har det i øjeblikket, er det vigtigt, at man ikke går alene med sine tanker og følelser. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er nogen omkring dig, som du kan snakke med? Det kunne være dine forældre, en sød lærer, et familiemedlem eller en anden voksen, som du er tryg ved.  Du kan læse vores guide til at snakke med forældre om svære ting, hvis du har brug for lidt hjælp til at åbne snakken.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker, at det ville være rigtigt godt, hvis du tog en tur til lægen hurtigst muligt. For lægen kan hjælpe både med angsten, cuttingen og selvmordstankerne. Og hvis du fortæller lægen de samme ting, som du har fortalt mig, så skal lægen nok hjælpe. Så sidder du sammen med lægen og snakker om, hvordan det går, og så kan i sammen finde ud af, hvad der kunne være en god hjælp for dig. Du kan eventuelt tage en forældre eller god ven med, hvis du synes det er rarest.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Online-knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper