Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, og jeg går i gymnasiet.
Jeg tror jeg har angst, men har ikke fået konstaterer noget. Har læst en masse symptomer på det, og føler jeg kan sætte hak på mange af dem. Jeg har prøvet at få angstanfald én gang i gymnasiet, og der løb jeg igennem hele klassen ud af det blå og bare græd. Jeg fik det meget dårligt og følte jeg skulle besvime, så derfor løb jeg ud.
Jeg er en person der overtænker sygt meget, og har besvimet en gang i hele mit liv før, så jeg er fx. bange for jeg besvimer igen og mister kontrollen. Er også bange hvis jeg fx ikke har drukket så meget, så tænker jeg ‘hvis du ikke drikker noget nu, så besvimer du’.
Jeg er meget træt for tiden, og det meste af mit fokus på en dag ryger hen på tanker, så kan ikke koncentrere mig så meget.
Skal jeg gå til en psykolog, eller hvad skal jeg gøre. Vil bare virkelig gerne af med de her tanker, fordi føler det ødelægger mig virkelig meget, og jeg er en super energisk og glad pige normalt, så det gør mig ked af det, at jeg har det sådan her.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder som om, at der er en masse tanker og bekymringer, som fylder rigtigt meget for dig. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Angst
Angst er en rigtig svær størrelse, fordi det er en hel normal funktion i kroppen, som pludselig begynder at fylde for meget. Angst er nemlig lavet til at beskytte os. Det kommer helt tilbage fra dengang, vi løb rundt ude på savannen som hulemænd. Dengang skulle vi nemlig passe på hele tiden, så vi ikke blev spist af bjørne eller blev væk fra flokken. Så kroppen blev god til lynhurtig at ringe alarm, hvis den troede der var fare på færde.
Idag er der ikke så mange bjørne vi skal holde øje med, men der er masser af andre ting, som kan gøre os nervøse og bekymrede. Og så kan kroppen godt komme til at reagere med angst. Også selvom det måske slet ikke er hjælpsomt. Heldigvis er angst ikke farligt, men vi kommer nemt til at sidde fast i sådan nogle tankespiraler, hvor vi bliver ved med at bekymre os. Og det kan være rigtigt generende for vores hverdag. Du kan prøve at læse den her artikel med 14 gode råd til dem, som oplever angst. Der står en masse rigtig god information, som er rar at kende, hvis man oplever angstsymptomer. (især råd 5 og 7, tror jeg kunne være gode for dig). Jeg synes også, at den her nødhjælpskasse til dem, som er alt for bekymrede kan være hammergod, hvis man har mange trælse tanker.
Snak med nogle om hvordan du har det
Hvis man oplever mange bekymringer, angst og har svært ved hverdagen, så er det rigtigt vigtigt, at man ikke går alene med det. Derfor kunne det også være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kunne eksempelvis være dine forældre, en god lærer, din morfar eller en helt 4. person. Så længe det er en, som du er tryg ved at snakke med. Når man taler om det der fylder, så kan det nemlig være med til, at gøre det hele lidt mere overskueligt. Og det kan være super rart at få den støtte, hvis man går gennem noget svært. Så kan de måske hjælpe dig med at få lidt ro i kroppen og et pusterum fra alle de nervøse tanker.
Vores forældre er tit nogle af dem, som er aller-tættest på os i hverdagen. Og derfor måske også har rigtig god mulighed for at hjælpe en, hvis man går gennem noget svært. Men det kan være en sårbar samtale at tage. Så hvis du har brug for det, så kan du læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine forældre her.
Ring til Angsttelefonen
Hvis du har lyst kan du prøve at ringe til Angstelefonen. Angsttelefonen er en telefonrådgivning til mennesker, som oplever angst eller har spørgsmål om angst. Der sidder en række rigtigt dygtige frivillige klar til at lytte og hjælpe en. De er super søde og det kan være rigtigt rart, at have nogle at sparre med, hvis man er i tvivl om, hvordan man skal håndtere tankerne og angsten, Måske kunne det være noget for dig? Du er i hvert fald mere end velkommen til at kontakte dem.
Tag en tur til lægen
Hvis man oplever symptomer på angst, så er det en rigtig god idé, at tage en tur til lægen. Lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af, om det er angst man oplever. Og så kan lægen sørge for, at man får hjælp til at håndtere angsten, hvis det er nødvendigt. Det kunne eksempelvis være hos en psykolog eller et andet rådgivningstilbud. Lægen er fuldstændigt vant til at snakke om angst og du kan være helt tryg ved at kontakte lægen. Hvis du har lyst kan du læse mere om at gå til lægen her.
Der er rigtigt mange bekymringer, som fylder dig i øjeblikket. Og så kan angsten godt komme snigende. Men heldigvis er der hjælp at hente, hvis man åbner op og får snakket med nogen om, hvad man oplever. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper