Hej Brevkasse
Når jeg skal fremlægge for min klasse, bliver jeg nervøs. Min stemme begynder at ryste og jeg har svært ved at holde hovedet koldt. Mit indhold er godt, men selve fremlæggelsen bliver dårligere af min rystende stemme og hurtig snak. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få min stemme til at snakke normalt. Det er især slemt når jeg skal snakke engelsk. Normalt har jeg en fin accent, men ligeså snart jeg står foran dem alle sammen klikker det bare. Har i nogle gode råd?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er mega irriterende at blive nervøs, når man skal fremlægge. Så kan ens stemme godt begynde at lyde lidt mærkelig og hurtigt. Og det kan være svært lige at se sig ud af, hvad man lige kan gøre ved det. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt
Det er fuldstændigt normalt, at blive nervøs, når man skal fremlægge. Når man skal fremlægge, så gør ens krop sig nemlig klar til at præstere. Det er noget som menneskekroppen altid har kunnet, fordi det er en slags beskyttelsesmekanisme. Dengang vi var urmennesker ude på savannen, da var det mega vigtigt, at var super opmærksom og parat, hvis der skulle komme en bjørn forbi. Og det er de samme mekanismer inde i os, som går i gang, når vi skal fremlægge. Så kan ens stemme godt komme til at ryste lidt, måske begynder man at svede eller ens hjerte hamrer derudaf. Selvom det er helt naturligt, så kan det være super generende. Men du kan prøve at lægge mærke til, når de andre fremlægger, om ikke der er nogle af dem, som også virker nervøse, falder lidt over ordene eller bliver røde i hovedet. De fleste oplever nemlig nervøsitet inden de skal fremlægge. Og nogle gange kan det være hjælpsomt at se, at andre tit har det på samme måde som en selv.
Du kan prøve at læse vores artikel omkring nervøsitet. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan håndtere nervøsiteten, som jeg tror vil kunne være hjælpsomt for dig.
Husk at trække vejret
Et godt trick hvis man snakker for hurtigt, når man fremlægger, er at huske at trække vejret dybt ned i maven undervejs. Så når du har sagt et par sætninger, så træk vejret heeeelt ned i maven. For det får ens tempo til at falde en lille smule og gør det nemmere at få sagt de næste ting. Hvis man snakker rigtigt hurtigt, så kan man nemlig godt komme til at glemme at trække vejret. Og så kan man nemt blive forpustet og begynde at ryste i stemmen.
Snak med dine kammerater
Jeg kunne godt forestille mig, at der er flere af dine klassekammerater, som har det på samme måde som dig. Måske kunne det være rart for dig, at prøve at snakke med nogle af dem om, hvordan det er at blive nervøs, når man skal fremlægge. Måske er der nogle af dem, som har nogle rigtigt gode tips til, hvordan de håndterer nervøsiteten?
Du kan også prøve at snakke med din lærer, om han/hun har nogle gode ideer til, hvad kan hjælpe en med, at slappe mere af, når du fremlægger. Din lærer har sikkert haft super mange elever, som har haft de samme oplevelser som dig, og kan måske komme med nogle gode råd.
Det er mega træls, hvis man bliver nervøs, når man skal fremlægge. Men det er helt naturligt og noget de fleste oplever. Så kan det være en god idé, at trække vejret en ekstra gang og så huske på, at de andre også bliver nervøse, når det er deres tur til at fremlægge. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper