Hej Mindhelper
Hvorfor tror jeg det bringer uheld at skrive fantasy? Hver eneste gang jeg skriver bliver der en konflikt i min familie. Hvordan kan det være? Det er virkelig træls og jeg har kun lyst til at smide det jeg har skrevet ud, hvis bare der bliver den uro to sekunder bagefter!
Undskyld, jeg vil ikke opfodre nogen til at tænke det samme, men jeg forstår ikke hvorfor der altid bliver så frygtelig meget kaos efter jeg har skrevet.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder svært, at du oplever, at der kommer konflikter i din familie, når du skriver. Så kan man godt komme til at føle, at det er ens skyld.
Uhel
Jeg tænker, at det måske er tilfældigt, at der er kommet konflikter, når du har skrevet? Hvis der tilfældigt opstår konflikter, hver gang man skrevet fantasy, så kan man godt få følelsen af, at det skaber uheld. Men det er ikke det samme som, at det faktisk gør det. Hvis ikke konflikterne direkte har handlet om din skrivning, så tænker jeg, at de to ting nok ikke hænger sammen. Og derfor kan sagtens kan skrive videre med god samvittighed.
Konflikter
Nu skriver du ikke noget om, hvad det er for nogle konflikter, som er i din familie? Men jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogen om konflikterne. For det kan være rigtigt svært, at være derhjemme, hvis der er mange konflikter og skænderier. Og så kan det være super rart at have en støtte, indtil der igen er ro på derhjemme.
Hvis konflikterne handler om din skrivning, så vil det måske være en rigtig god idé, hvis du får snakket med dem i familien om, hvorfor skrivningen skaber konflikter og hvad der så kan gøre ved det, så folk ikke bliver sure. For måske kan i så finde en løsning som passer jer alle.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede med dine forældre om konflikterne. Nu ved jeg jo ikke, om det er dine forældre som skændes eller nogle andre i familien. Hvis det er dine forældre, som skændes, så kan det være en rigtig god idé at prøve at snakke med dem om skænderierne. For det er ikke altid at forældre forstår, at deres skænderier også går ud over andre – eksempelvis deres børn. Og nogle gange så kan det hjælpe forældre til at forstå, at de måske skal prøve at skrue lidt ned for skænderierne, hvis man snakker med dem.
Hvis det ikke er dine forældre, men nogle andre i familien, som skændes. Så kan du prøve at snakke med dine forældre om, hvordan du kan forholde dig til skænderierne. Og om dine forældre måske kan prøve at få løst nogle af de konflikter, så de ikke behøver gå ud over dig.
Snak med en anden voksen
Hvis du ikke føler, at du kan snakke med dine forældre om det, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du vil kunne snakke med. Det kunne være en sød moster, din yndlingslærer eller en helt 3. person. Så kan du prøve at tage fat i dem og høre dem ad, om de kunne have lyst til lige at snakke om nogle af de her ting, som forvirrer dig.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Børnetelefonen er en anonym rådgivning for børn og unge, hvor man må snakke om alle slags problemer. Man kan få hjælp både på telefon, chat, sms og brev. De er super søde og dygtige. Der vil du have mulighed for at snakke lidt mere frem og tilbage, hvis du eksempelvis skriver på chat, end du har her på brevkassen.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og det kommer til at gå rigtigt godt med din skrivning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper