Hej!
Jeg er en pige på 23år som studere til ergoterapeut på 1.semester.
Jeg lider af angst og har kæmpet med det i 2 år. På de to år, har jeg prøvet diverse psykologer, alternative behandlinger og været til en psykoterapeut. Jeg tænker på angsten hver dag i større eller mindre grad, men er nu nået til et punkt hvor jeg løber panden mod muren.
Jeg kan ikke mærke nogen form for bedring, tværtimod. Jeg føler ikke at jeg kan tænke på andet, end at jeg er bange konstant. Bange for at blive sindssyg, bange for at dø, bange for at få diverse sygdomme. Med tankerne kommer en masse fysiske symptomer og det hele føltes så virkeligt.
Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre herfra, og hvilken behandling der ville være den bedste for mig.
Min hverdag er så påvirket at både arbejde, udannelse og det sociale syntes uoverskueligt.
Mvh. …

(23 år)
Hej med dig
Det lyder til at angsten fylder rigtig meget for dig lige nu. Det kan jeg godt forstå er frustrerende.
Især nu, hvor du er nået til et punkt, hvor du føler at du løber panden mod en mur. For hvad skal man så gøre for at få det bedre, hvis det er intet der hjælper?
Angst påvirker hverdagen
Du skriver, at du tænker på angsten hver dag i større eller mindre grad. Og at det er noget til et punkt nu, hvor du konstant er bange.
Det lyder både rigtig hårdt, men også noget som kræver rigtig meget energi.
For selvom det ikke er tanker vi selv kan styre, så bruger tanker om sygdom, døden og lignende, rigtig mange af vores kræfter og energi.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du tit føler dig træt eller føler, at du mangler overskuddet i hverdagen.
Og når man er træt eller mangler overskud, så er det helt naturligt, at det påvirker ens skole, arbejde og sociale liv.
Er symptomerne virkelige?
Som du selv skriver, så kan angst og de symptomer som det kan skabe, føles meget virkelige.
Det giver god mening. For når man kan mærke noget i sin krop, så er det jo også virkeligt, at man har en oplevelse af, at man mærker noget i sin krop.
Men betyder det så, at de symptomer man oplever, er tegn på at man fejler noget?
Nu kan jeg jo ikke sige, om de symptomer du oplever, er tegn på noget eller ej. Det skal der sidde en læge ved siden af dig og undersøge.
Men rigtig mange, der har angst for at dø eller angst for at blive syge, kan være så bange og tænke så meget på, ikke at blive syge, at de begynder at føle symptomer på noget de ikke fejler.
Når det så er sagt, kan jeg sagtens forstå at dine tanker fylder rigtig meget. For hvordan skal man finde ud af hvilke symptomer der er hvad? Og hvad skal du gøre med dem?
Der er hjælp at hente
Heldigvis er der flere ting du kan gøre for at få det bedre. Og der findes flere steder, du kan søge hjælp.
For det er nemlig rigtig vigtigt, at du ikke går med det her selv, men at du får hjælp til at få det bedre.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre herfra.
Få mere ro i kroppen med mindfulness
En af de ting som kan være rigtig godt mod angst er mindfulness. Mindfulness er nemlig en af de bedste måder at få ro på, være nærværende og få afstand til ens ubehagelige tanker.
Det er nemt udføre og det kræver ikke at man læser en masse kedelige bøger eller køber noget dyrt udstyr.
Mindfulness handler nemlig meget mere om at få ro på kroppen og skrue ned for stress, uro, bekymringer og selvkritiske tanker.
Hvis det lyder som noget for dig, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser
Mindhelper-skolen kan hjælpe med angsten
Når man har prøvet en masse forskellige behandlinger, kan det være svært at overskue at prøve noget nyt.
Derfor tænker jeg, at det måske kunne være en god ide for dig, at prøve vores gratis online-forløb om angst.
Du kan se forløbet i dit helt eget tempo. Du kan sætte det på pause, tage det hele på en gang eller tage det lidt i etaper.
Det er helt op til dig, gratis og det kræver ikke nogen oprettelse. Du kan starte forløbet i dag og se nogle videoer om, hvilke konkrete værktøjer, der kan hjælpe dig med at få det lettere med din angst.
Har du hørt om Angst & Stress foreningen?
Her til sidst, vil jeg lige tippe dig og om Angst & Stress foreningen. Her møder du en masse dygtige og søde rådgivere, som ved rigtig meget om angst.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du har prøvet en masse forskellig behandling, og ikke ved hvad du skal gøre nu.
De har også Angst & Stresstelefonen, hvor du kan ringe ind og stille dem alle de spørgsmål om angst du vil. Det kan også være, at de har nogle gode forslag til, hvilken behandling, der ville være bedst for dig.
Det kan nemlig være rigtig svært at føle, at man konstant løber panden mod muren og at der ikke er noget, som virker. Derfor håber jeg også, at der er nogle af de råd, jeg har givet dig, som kan bruges. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper