Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18. Jeg er hjemmeboende og skal i arbejde som min sidste mulighed, da jeg mangler min mat eksamen + er skoletræt og dårlig til at få venner.
Jeg stoppede på FGU i December 24, og har i mellemtiden afventet min ADD diagnose. Jeg er nu meldt ledig, og er uddannelsesparat. Jeg har en virksomhedskonsulent jeg skal mødes med i morgen, men jeg er så mega bange. Har det så skidt og vil bare gerne gemme mig langt væk. Jeg har aldrig haft det godt i skolen og har prøvet at arbejde før, hvor jeg dagen efter sagde op pga af frygt.
Jeg vil ikke være et problem og har brug for penge. Bor med min mor og vi ender tit i minus økonomisk. Desuden læser jeg fysiske bøger, da det beroliger mig og har marsvin og hamster der skal passes.
Føler at jeg stresser over alt og intet, og føler mig mere håbløs, trist og træt. Mine job muligheder og desuden begrænset fordi jeg bor i udkantsdanmark. Jeg har en sagsbehandler og en læge (ADD), som begge er søde, men jeg ved ikke hvad jeg skal sige, for jeg vil ikke være træls og til bøvl. Og har i lang tid faket mine behov
Jeg har brug for penge til at støtte hjemmet, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

(18 år)
Kære dig
Det lyder som om, du har en hård periode lige nu, og derfor vil jeg starte med at rose dig for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
At få et arbejde
Du skriver, at du har en kæmpe frygt for at komme ud og skulle i arbejde. Du skriver også, at du har prøvet at arbejde før, hvor du måtte sige op efter en dag på grund af frygt.
Når man tidligere har haft en dårlig oplevelse med noget, så er det helt normalt, at det kan være svært at skulle gøre det samme igen. Oplevelsen fra sidst kan stadig sidde i én, og derfor kan jeg også godt forstå, du er lidt skræmt og stresser over tanken om at skulle finde et nyt arbejde.
Du er omsorgsfuld
Når jeg læser, hvad du skriver, så virker du som en sød og omsorgsfuld person. Du har hamster og marsvin, du tager dig af, og så vil du også gerne hjælpe din mor økonomisk. Jeg synes, det er super flot, at du gerne vil bidrage til jeres økonomi ved at få et arbejde.
Jeg forstår dog også godt, at det stresser dig, at du føler et ansvar for at bidrage, når du samtidig frygter at skulle finde et arbejde.
Snak om det
Mit bedste råd til dig er at få talt med de personer, der er omkring dig om, hvordan du har det.
Det ved jeg godt kan være svært. Særligt når du skriver, at du ikke vil være et problem, og at du faker dine behov for ikke at være træls og til besvær.
Rigtig mange deler ikke deres problemer, fordi de ikke vil være til besvær og gøre nogen kede af det. Men du skal vide, at du gerne må bekymre din mor, læge, sagsbehandler og andre personer omkring dig.
Faktisk bliver langt de fleste glade for, at man deler bekymringerne med dem. For så kan de bedre hjælpe og støtte en med at få det bedre.
Måske kan din sagsbehandler fx hjælpe dig med at finde et job, der passer bedre til dig, end det job du havde sidst? Det kan vedkommende hjælpe dig med, hvis du deler, hvilke behov og ønsker du har til et nyt job.
Hvis du har svært ved at finde ud af, hvordan du skal tage snakken, så kan du fx læse den her guide til at tale med forældre.
Vi har også denne guide om alt, du skal vide om at gå til lægen.
Kender du headspace?
Hvis du tror, det vil hjælpe at tale med nogen, så vil jeg også lige tippe dig om headspace. For nogle gange kan det nemlig være rart at tale med nogen, man ikke kender.
Headspace er et super godt sted at komme, hvis man har det svært og stresser over forskellige ting. Her møder du søde og dygtige rådgivere, der er vant til at snakke med unge. Headspace er gratis, og du kan være helt anonym. Og så er alle unge velkomne, uanset hvad man går og har det svært med.
Du skriver, at du bor i udkantsdanmark, men der er headspace-centre i hele landet. Du kan finde dit nærmeste headspace-center her.
Få ro på tankerne
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du har rigtig meget at tænke over. Med både pres på økonomi, ansvar for hjemmet og usikkerhed omkring en diagnose, så er der ikke noget at sige til, at du føler dig stresset, trist og træt.
Derfor er mit sidste råd til dig at prøve at få mere ro på dine tanker. En af de bedste måder til det er ved hjælp af mindfulness.
Det lyder måske lidt sært, men mindfulness kan hjælpe på mange ting. Det kan hjælpe til bedre søvn, og som det måske vigtigste for dig kan det hjælpe med at skrue ned for stress, bekymringer og for mange tanker.
Hvis du har lyst til at prøve mindfulness, så har vi samlet en række forskellige øvelser, der er nemme at komme i gang med.
Du står med mange ting lige nu, og det kan være svært at overskue det hele. Men du har allerede taget første skridt ved at række ud og skrive her. Jeg håber, der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper