Det seneste år er jeg begyndt at se rigtig mange serier og film. Så meget at min mor er begyndt at synes, at jeg bruger for meget tid på det.
Hej,
Jeg er begyndt det seneste år at bruge rigtig meget af min tid på at se film og serier på hovedsageligt Netflix. Jeg syntes at det er dejligt at side og slappe af og se en film jeg bare elsker, men måske syntes jeg også lidt for godt om det. Min mor syntes i hvert fald at jeg bruger alt for mange af mine timer på at side og glo ind i en skærm men i stedet for skulle jeg hellere lave noget mere kreativt eller læse i en bog. Jeg har tænkt over det og prøver nogle gange og lave nogle af de kreative ting jeg elskede at lave førhen(fx at lave collager eller skrive historier) men det er som om jeg har mistet interessen for det. Jeg syntes hurtigt at det bliver kedligt og ender med ligge det fra mig igen.
Min mor siger at jeg mister min kreativitet ved at se på film og serier hele tiden. Har hun ret? Og hvordan finder jeg på kreative ting jeg syntes er sjovt at lave? Kan man blive afhængig af at se film og serier?
Kh en netflixwatcher

(Pige, 15 år)
Kære Netflixwatcher
Det kan være rigtig rart at sidde og se serier og film. Det kan være en behagelig måde at koble af på. Men jeg kan godt følge dine tanker, der går på, om du synes for godt om det.
Er der en grund til, at du bruger meget tid ved skærmen?
At sidde og se serier og film kan være dejligt afslappende. Og det er super nemt at ty til. Har du selv en idé om, hvorfor du det seneste år er begyndt at bruge meget tid på at sidde foran skærmen? Hvis man har meget at se til i hverdagen, er det nemlig ikke ualmindeligt, at man sætter sig og slapper af foran skærmen, når man har fri.
Sæt dig og tænk over, hvad der interesserer dig
Du spørger til, hvordan du finder på nogle kreative ting, du synes, er sjovt. Det kan du gøre ved at sætte dig ned og tænke lidt over det. Hvad synes du er hyggeligt at lave? Hvad fanger din interesse? Hvad laver dine veninder – og er det måske noget, du også kan blive bidt af? Nogle gange skal man lige sidde lidt med det, hvis man er sådan rigtigt i tvivl. Så brug bare noget tid på at tænke lidt over det.
Kreativitet avler kreativitet
Du er i tvivl, om din mor har ret i, at du mister din kreativitet ved at se på film og serier hele tiden. Det, synes jeg, er svært at sige. Men jeg tror på, at jo mere man holder den kreative side ved lige, jo nemmere blive det at komme på noget nyt eller andet. Jeg tænker, at det kan sammenlignes med de dage, hvor man ikke laver noget. Der er man oftest mere dvask og ugidelig, end de dage, hvor man har været i gang hele dagen. Det er lidt ligesom “mere vil have mere”. Så jeg ved ikke, om du ligefrem mister din kreativitet ved at se serier og film. Man kan jo også blive inspireret af, hvad man ser. Men jeg tror på, at din kreativitet vil blive stærkere af at blive brugt mere i hverdagen.
Læg mærke til, om det er noget, du er nødt til
Til sidst spørger du, om man kan blive afhængig af at se serier og film. Det er igen et svært spørgsmål for mig at svare på. Og det er faktisk et ret omdiskuteret emne. Jeg tror på, at man kan blive rigtig forfalden til noget. Og at det kan være svært at slippe igen. Måske på grund af, at det er blevet en vane, at man fx går ind på Netflix, så snart man kommer ind ad døren.
Noget, du kan lægge mærke til, er, om du godt kan lade være med at se film og serier, eller om det er en ting, som du føler, du bliver nødt til at gøre. Måske for at du har det godt eller føler dig glad og afslappet. Hvis det, du oplever, minder lidt om sidste mulighed, ville det være en idé at snakke med nogen om det. Måske din mor til at starte med.
Jeg ønsker, at du finder frem til noget, der kan fange din interesse, og som du har det godt med at lave.
De bedste hilsner fra Mindhelper