Hej
Jeg har et frustrerende problem. Jeg har en kæreste som konstant kigger ned i sin telefon, når vi er sammen. Vi er begge to nogle stille typer, men det er som jeg ikke rigtig kan snakke med ham. Jeg vil gerne lære ham bedre at kende. Jeg spørger altid om der er noget galt, men han siger nej og at han er træt. Nogle dage er han kærlig og glad, andre gange er han helt irriterende og afvisende. Vi har begge to været i et forhold får, hvor vi begge er blevet misbrugt. Jeg kan snart ikke kende ham mere, fordi at han kigger ned i den telefon. Jeg har sagt det til ham en gang. Jeg føler kun det er mig der prøver.
Hilsen mig

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det er super frustrerende, hvis man oplever, at ens kæreste er så optaget af sin telefon, at det går ud over den tid man har sammen. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Telefonen snupper opmærksomheden
Det er desværre sådan, at telefoner og apps er designet til at fastholde vores opmærksomhed. De er lavet på en måde, som gør, at de altid er underholdende og derfor rigtigt svære at lægge fra sig. Derfor er der også rigtigt mange mennesker – både børn, unge og voksne, som har super svært ved at lade være med at kigge på deres telefon hele tiden. Og det kan være super frustrerende, for dem som er sammen med dem. For det er helt normalt, at føle sig afvist, hvis ens kæreste kigger ned i sin telefon konstant. Det kan godt føles som om, at der er en slags væg mellem en selv og sin kæreste. Og det kan være super svært at snakke sammen og lære hinanden at kende, hvis telefonen altid fylder. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du synes det er rigtigt frustrerende, at din kæreste kigger ned i sin telefon hele tiden.
Snak med ham om det
Jeg tror at mit bedste råd til dig er, at prøve at snakke med ham om det igen. For det er ikke sikkert, at han helt forstår, hvor meget det går dig på. Nogle mennesker finder også lidt tryghed i, at kigge meget på deres telefon. For nogle gange kan det være nemmere end at snakke sammen, hvis man har lidt svært ved at finde ud af, hvad man skal sige. Men jeg tænker, at du må prøve at snakke med ham om, hvorfor han kigger så meget på sin telefon? Er det noget bestemt han kigger på? Hvis det ikke er noget vigtigt, som han kigger på, så kan i måske lave nogle aftaler om, hvor meget i bruger jeres telefoner, når i er sammen. Det kan være, at i kan aftale, at lægge telefonerne fra jer, når i mødes og så kun tage dem, hvis der er nogle der ringer om noget vigtigt? I kan prøve at finde på nogle kompromisser, som i begge to kan være med til. Jeg er næsten sikker på, at han gerne vil gå på kompromis, hvis han forstår, hvor meget det fylder for dig.
Har han brug for at snakke med nogen?
Du skriver, at både dig og din kæreste tidligere har været udsat for at blive misbrugt i tidligere forhold. Og at din kæreste nogle gange kan være ret afvisende, men siger, at der ikke er noget galt. Jeg kommer til at tænke på, om din kæreste måske kunne have brug for, at snakke med nogen om, hvordan han har det? Hvis han har det svært i øjeblikket, så kan det være en rigtig god idé. Måske kan han snakke med dig, men hvis han har brug for at snakke med nogle, som ikke kender ham, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som rådgiver unge anonymt – der kan man komme og snakke om de ting, der fylder, hvis man går og tumler med noget. Men du må prøve at mærke godt efter, om du tror det er noget, som kunne være hjælpsomt for ham, hvis du overvejer at foreslå ham det.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at dig og din kærester finder et rigtigt godt kompromis i mængden af telefonkiggeri.
De venligste hilsner fra en Mindhelper