Jeg sidder for det meste for mig selv fra morgen til aften. Jeg føler mig alene med alt og kan ikke rigtig se en vej ud af det her.
Hej Mindhelper
Har mistet hele min omgangskreds fra barndom og skole på hash eller fordi jeg er blevet smidt ud af skolen. Kan ikke starte på nogen uddannelse pga dårlig gennemsnit, Efter jeg blev smidt ud af 10 klassen fik jeg et job men hvor jeg 3 måneder efter blev fyret og blev kort tid efter diagnostiseret med en fysisk sygdom.og Nu sidder jeg mest for mig selv fra morgen til aften og ryger mig blæst. De venner jeg har tilbage gider mig knapt nok fordi jeg er i dårlig humør hele tiden og jeg har fortalt dem hvordan jeg har det men det har ikke rigtigt hjulpet. Har kontaktet min uu vejleder men hun har ikke været til den store hjælp og min mor er på randen til at smide mig ud. Føler mig alene med alt og kan ikke rigtigt se en udvej… Hjælpe plz

(Dreng, 19 år)
Kære 19-årige dreng
Det lyder virkelig som noget lort, det du sidder i – undskyld mit sprog. Og det gør det da bestemt ikke nemmere med en diskusprolaps. Det virker til, at du har mistet håbet. Men jeg håber, at jeg kan give dig bare lidt af håbet igen gennem mit brev.
Hvad vil du gerne?
Jeg læser dit brev og kommer til at tænke på, hvad du gerne vil med dit liv? Hvad vil du gerne opnå, som også er realistisk taget alt i betragtning? Der findes mange forskellige uddannelser, du kan starte på, som ikke kræver et gennemsnit.
Snak med din UU-vejleder igen
Det er rigtig godt, at du allerede har snakket med din UU-vejleder. Men jeg er ked af, at du ikke synes, at hun var til den store hjælp. Og hvorfor var hun ikke det? Jeg tænker faktisk, at det kunne være godt, hvis du snakkede med hende igen. Og så er det vigtigt, at du er helt skarp på, hvad du har brug for fra hende. Hvad skal du have hjælp til? Er der bestemte uddannelser, der er mere spændende end andre? Hvordan ser hun dine muligheder for uddannelse?
Jeg kommer desuden til at tænke på, om du kan komme til at snakke med en anden vejleder. Især hvis du er sikker på, at hun slet ikke vil være til nogen hjælp. Heller ikke hvis du snakker med hende igen.
Kom ud og få rørt dig
Man bliver ofte i dårligere humør af ikke at lave noget og holde sig i gang. Har du nogle tanker om, hvad du kunne lave i løbet af dagen? Noget hvor du kommer ud af huset og rører dig. Måske kan du også få nogle idéer fra vores artikel om tristhed. Prøv at tjekke den ud. Det vigtigste er, at du holder dig igang og laver noget. Og gerne noget du synes er sjovt. Så er det nemmere at holde motivationen oppe.
Er der én ven, du kan snakke med?
Jeg er glad for, at du har snakket med dine venner. Men igen selvfølgelig øv, at det ikke har hjulpet for dig. Har du en idé om, hvorfor det ikke har hjulpet?
Jeg kommer også til at tænke på, om der er én af dine venner, som du har det bedre med end de andre? En der måske kan forstå din situation bedre, som du kan snakke med det om. For det kunne da være rigtig rart for dig at have en i din omgangskreds, som du kunne snakke med. Så ville du nok heller ikke føle dig så alene.
Tal med din mor
Du skriver, at din mor er på randen til at smide dig ud. Det lyder ret hårdt! Og gør også din situation en smule mere problematisk. Tænker du, at du kan snakke med hende om, at det hele er lidt svært? Og at du føler dig ret alene? Måske det kunne få hende til at forstå din situation lidt bedre. Og endda gøre, at hun vil kunne hjælpe dig med den situation, du står i. Jo mere hjælp du kan få, jo bedre! Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal åbne for samtalen, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Der er i øvrigt altid hjælp at hente på nettet. Vi har lavet en liste over hjælpetilbud til unge. Tjek den ud og se, om der er noget, du kan bruge.
Jeg håber, at du snart finder ud af, hvad du skal. Og at du får snakket med din mor, din vejleder og venner igen. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele!
De bedste hilsner fra Mindhelper