Hej brevkasse :/
jeg skriver her som en meget forviret teenager som er kommet ud i en masse lort.
jeg har længe været rigtig træt eller rastløs og ked af det. jeg har ikke følt jeg var en del af min famille- og ingen venner jeg kunne snakke med det om.
jeg har over længere tid haft en snus afhængihed (hvilket mine forældre ved men på ingen måde er glade for) og derfor er jeg dog også igang med at stoppe. og nu har mine forældre også fundet flere små poser med små grønne ting i altså en plante… hvis i ved hvad jeg mener. men nu kan jeg virklig godt se hvordan det ser ud fra deres vinkel og jeg er virkelig ikke stolt over det og jeg vil rigtig gerne have brundt mine dårlige vaner og det føler jeg er rigtig svært her når jeg er tæt på de mennesker jeg normlt har taget dårlige valg med.
så derfor kunne jeg godt tænke mig nogle forslag til hvordan jeg kan komme lidt væk gerne helt uden nogle jeg kender men stadig med voksene.

(15 år)
Kære Du
Det kan være super hårdt, når man har fået sig nogle vaner, som man egentlig ikke synes er særlig fede. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det er første skridt på vejen mod at få bugt med det, som er svært.
Dårlige vaner
Du skriver, at du er afhængig af snus, og at dine forældre har fundet nogle poser med grønne planter i. Derfor kommer jeg til at tænke, om du også er begyndt at ryge hash? Rigtig mange unge prøver at ryge hash på et tidspunkt, og der er også en helt del unge, som bruger snus. Men som du nok allerede ved, så kan det godt have nogle trælse konsekvenser – som fx, at man bliver afhængig. Eller, at det kommer til at fylde rigtig meget i ens liv.
Hvis man er blevet vant til at ryge hash, eller tage snus, kan det være svært at stoppe med at gøre det. Måske sætter man sige for, at i dag vil man stoppe. Men så hænger man ud med vennerne som ryger, og så bliver fristelsen alligevel for stor. Og så ender man med at ryge en joint, selvom det egentlig ikke var det man ville. Derfor kan det også være ekstra svært at stoppe med at tage snus eller ryge hash, hvis man har en masse venner, som gør det.
Følelserne
Dårlige vaner kan især være svære at bryde, hvis man går med nogle svære følelser. Derfor bider jeg også mærke i, at du skriver, at du har været ked af det i en længere periode. Og at du ikke altid føler, at du er en del af din familie. Det lyder ikke som en rar følelse. For ens familie er måske nogle af dem, som er tættest på en. Og hvis man ikke føler, at man er en del af familien, kan det måske føles ret ensomt. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du har været ked af det og rastløs på det seneste.
Hvis man går rundt med tunge følelser, kan det være svært at se sig ud af. Og derfor oplever nogle unge også, at det at ryge hash eller tage stoffer, kan være en måde, at håndtere det svære på. For hvis man ryger en fx joint, kan man måske slukke for de tunge tanker, og glemme dem for en stund. Men det kan hurtigt blive en ond cirkel. For når rusen har lagt sig, vender de trælse følelser for det meste tilbage. Og så ærgrer man sig måske, eller skammer sig lidt over, at man endte med at ryge. Og på den måde, har man det endnu værre bagefter, end man havde det inden.
Ræk ud efter hjælp
Jeg vil lige starte det her afsnit ud med at sige, at jeg synes det er super sejt, at du gerne vil ændre de her dårlige vaner. For allerede her har du taget et stort skridt på vejen mod, at komme af med vanerne. For selvom det kan være svært, så er det muligt at stoppe med fx at ryge hash eller tage snus. Sommetider, har man bare brug for en hjælpende hånd.
Det kan være ekstra svært at stoppe med at ryge eller tage stoffer, hvis man går rundt og ikke har det super godt. Det kræver nemlig en hel del energi, at skulle ændre vaner. Og hvis man går og bærer på tunge tanker og følelser, så er man måske allerede lav på overskud. Derfor vil mit bedste råd til dig også være, at tale med nogen om, hvordan du har det.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du helst vil hen et sted, hvor der ikke er nogen, du kender. Derfor tænker jeg også, at du måske ikke har så meget lyst til, at tale med dine forældre? Hvis du har det sådan skal du vide, at det er helt naturligt. Mange unge synes, at det med at tale om fx hash med deres forældre, kan være ret svært.
Men jeg tænker, at det måske alligevel ville være en god ide at gøre. For ofte er ens forældre nogle af de voksne, som er aller tættest på en. Derfor er det tit også dem, som bedst kan hjælpe en, med at finde ud af, hvordan man kan komme bedst ud af en skidt situation. Jeg tænker også, at følelsen af ikke at være en del af familien, ville være godt at snakke med dine forældre om. For det er ikke meningen, at du skal gå rundt og have det sådan. Og måske ved dine forældre ikke, at du faktisk går rundt og har den følelse?
Du kan kigge på denne her guide til at tale med forældre, om svære ting. Der er der lidt tips til, hvordan man kan åbne op for samtalen. Og hvis du stadig synes det er svært, kan du måske prøve, at vise dem det brev du har sendt herind. Det kan nogle gange hjælpe en, til at få skubbet gang i snakken.
Tal med en anden voksen
Hvis det ikke duer at tale med dine forældre, så er det også helt okay, at tale med en anden voksen. Måske en flink onkel, en pædagog fra klubben, en lærer, eller en helt fjerde? Det vigtigste er nemlig ikke hvem du taler med, men at du får fortalt en voksen om din situation. Og de fleste voksne der kender en vil gerne gøre deres bedste for at hjælpe, når man går og bøvler med svære ting.
Tag til lægen
Lægen er også et rigtig godt sted at tage op, hvis man går og bøvler med nogle dårlige vaner. En læge ved nemlig en masse om, hvordan mennesker virker, både udenpå og indeni. Derfor er de gode at tale med, hvis man går rundt og har det svært, eller er blevet afhængig. Lægen kan også være med til at finde ud af, om der er noget hjælp, der kunne være godt for dig at få. Og de vil også kunne svare på, om der er mulighed for, at komme et sted hen med nogle voksne som kan hjælpe.
Netstof
Hvis du sidder og brænder inde med nogle andre spørgsmål omkring hash og stoffer, så kan du også altid skrive ind til Netstof. Der ved de nemlig en helt del om fx hash. Og de sidder inde med en masse viden, som vi her på Mindhelper ikke har. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være hammer-svært når man føler, at man er komme ud i en masse lort. Men selvom det kan føles som om, man er ude på mega dybt vand, så er der hjælp og få. Og det er muligt, at få det godt igen, og komme sikkert i land. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får talt med en voksen om, hvordan du har det, så ikke du skal gå med dine tanker alene. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper