Hey,
jeg har en dårlig vane med at gå ud og drikke heletæ tiden, og bruge alle mine opsparede penge som jeg ellers skulle bruge. Problemet er bare at det er sjovt at gå i byen, og komme væk fra sine egne negative tanker.. Oh god I gotta do cocaine right now, I’ll be right back 😘

(Dreng, 17 år)
Kære Dreng på 17 år
Æv, hvor lyder det mega hårdt, at du har en vane med at gå i byen og drikke for at komme væk fra dine negative tanker. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er en copingstrategi
Det lyder ikke særligt rart, at du føler, at du er nødt til at gå i byen for at komme væk fra dine negative tanker. For når du har det sådan, så tænker jeg, at du kæmper med en hel del svære følelser, når du ikke er fuld? Men det du oplever med, at det er rart at gå i byen, fordi du kommer væk fra tankerne, er helt normalt. At tage i byen og drikke alkohol kan nemlig godt være noget, man gør som en copingstrategi – altså som noget man gør for at håndtere nogle svære tanker og følelser. Der er som sådan ikke noget i vejen med at gå i byen en gang imellem, fordi det er sjovt. Men det bliver et problem, hvis man gør det hele tiden, fordi det er den eneste måde, man kan holde sine negative tanker ud.
For selvom det virker på den korte bane at gå i byen og drikke, fordi du kommer væk fra dine svære tanker og følelser. Så virker det ikke på den lange bane – det kan faktisk bare gøre det hele endnu værre. For alkohollen løser ikke de negative tanker, du kæmper med. Den får dig bare til at glemme dem, mens du er fuld. Så når du vågner op dagen efter, vender dine negative tanker tilbage igen. Og så er du måske nødt til at gå i byen og drikke en gang til for at glemme dine tanker igen. Og lige pludseligt har du ikke længere kun en svær ting at kæmpe med, som er de negative tanker. Pludseligt har du også alkohollen, du skal kæmpe med.
Snak med en voksen
Det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det. For det her er ikke et spørgsmål om, at du bare skal holde op med at gå i byen og drikke. Det er også et spørgsmål om, at du skal have noget hjælp til at håndtere de negative tanker, som du kæmper med på en anden måde. Men for at du kan få den hjælp, så er du nødt til at snakke med nogen om, hvordan du har det. For selvom det måske kunne være meget rart nogle gange, så er negative tanker og følelser ikke noget, som vi kan se på hinanden. Så du er nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det for, at de kan hjælpe dig.
Det allerbedste ville være, hvis du kunne snakke med dine forældre om det. Jeg gætter nemlig på, at det er dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig. Samtidigt tænker jeg også, at de rigtigt gerne vil vide, at du har det svært lige nu. Fordi de holder af dig og gerne vil kunne hjælpe dig. Men hvis der er en anden voksen, du er mere tryg ved at snakke med, så kan du også snakke med dem. Det kunne være en lærer, en faster eller en bedstefar. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen. Hvis det er svært for dig at snakke om, hvordan du har det, kan du prøve at skrive det i et brev i stedet. Det kan nogle gange gør det lidt nemmere, fordi man så har tid til at tænke over, hvad man vil sige.
Tag fat i Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle super dygtige frivillige klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, for der er intet, der er for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. De frivillige rådgivere i Headspace har snakket med rigtigt mange forskellige unge, der har haft det svært af rigtigt mange forskellige grunde. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig. Og du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Du kan også prøve at snakke med din læge
Du kan også prøve at snakke med din læge om, hvordan du har det. For din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, hvis det er noget psykisk, der er svært. Og hvis din læge tænker, at det kunne være en god idé, så kan din læge henvise dig videre til nogen, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre igen. Det kunne for eksempel være en psykolog.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få hjælp til at håndtere dine negative tanker på en mere hjælpsom måde. Så du ikke behøver at bruge alkohol til det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper