Jeg bruger mange penge – flere end jeg har. Jeg har taget Quick lån et par gange, og jeg køber sko, bøger, junkfood og tøj.
Hej
Jeg er shopaholikker. Jeg arbejder i en børnehave og har fuldtidsarbejde. Men jeg bruger mange penge, flere end jeg har, jeg har taget Quick lån et par gange. Jeg køber sko, bøger, junkfood og tøj.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme ud af det.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Sikke en svær periode du er inde i. Shopaholisme er enormt svært at styre, og jeg er glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Shopaholisme = Købemani
At være “Shopaholic” betyder at man lider af en enormt stor trang til at købe ting. Man kalder det også købemani, og det er en afhængighedslidelse ligesom ludomani (spilletrang) er. Når man oplever købemani, så oplever man, at trangen til at shoppe er ulideligt stor. Og den forsvinder ikke før, at man har købt et eller andet – og det er næsten ligemeget, hvad det er. Det behøver ikke være noget man har brug for. Det kan være alt, fra mad man alligevel skulle have at spise – til at købe dykkerudstyr, selvom man er vandskræk. Det sker det i kroppen, at man oplever et “kick” på samme måde, som folk der gambler gør. Der bliver frigivet et hormon i kroppen, som hedder dopamin. Dopaminen giver en følelse af at være lykkelig, men den varer kun et kort øjeblik, og så skal man købe noget nyt for igen at kunne få det der kick. Derfor er der faktisk heller ikke noget mærkeligt i, at opleve købetrang – for alle vil gerne opleve den her lykkefølelse. Men når man er afhængig af noget, så kan man ikke bare holde op igen. Ligesom at alkoholikere heller ikke bare kan lade være med at drikke. Samtidigt sker der ofte en negativ spiral for shopaholics. Fordi man får dårlig samvittighed over, at man ikke kan styre sin shopping, og det eneste der kan gøre en glad og rolig igen – jamen det er mere shopping. Derfor er der altså heller ikke noget mærkeligt i, at du er landet der hvor du er nu.
Hvad så nu?
Shopaholisme kan man godt slippe af med, også selvom det virker umuligt lige nu. Det er desværre sådan, at man i Danmark ikke kan blive diagnoseret med Shopaholisme/købemani endnu, men der er stadig steder, hvor man kan få hjælp.
Tag fat i din læge
Jeg tænker, at det er en god idé, at prøve at kontakte din læge. Lægen kan måske informere dig om, hvad dine muligheder er for hjælp og støtte i din kommune. Og ellers ved lægen nok, hvor du ellers kan henvende dig. Man må altid kontakte sin læge, de er vant til at håndtere mange forskellige former for problematikker.
Tag fat i Dansk Misbrugsbehandling
Dansk misbrugsbehandling tilbyder faktisk en behandling mod købemani. Du kan ringe til dem og få en uforpligtende samtale, så kan du i hvert fald få at vide, hvad dine muligheder er. Der ligger også en masse rigtig god information på deres side omkring købemani, behandling og misbrug generelt. Så den vil jeg klart anbefale dig at tjekke ud.
Snak med nogen om det
Der kan være rigtigt meget skam forbundet med, at have en afhængighed. Derfor er der faktisk rigtigt mange, der ikke fortæller nogen om, hvad der sker med dem. Men det er en rigtigt rigtigt god idé, at fortælle om sine problemer til andre. For det er sindssygt hårdt at gå rundt med alene, og det kan føles enormt lettende, at få snakket om det. Så kan man får afløb for nogle af alle de svære følelser, man går rundt med og søge støtte hos ens nærmeste.
Dine forældre
Jeg tænker på, om du har fortalt dine forældre, hvordan du har det? Hvis du ikke har, så kunne det måske være en god idé. Så kan de måske hjælpe dig på vej med at få styr på dit liv og økonomi igen. Det kan være rigtigt rart ikke at skulle overskue det hele selv. Samtidigt så er vores forældre ofte nogle af dem, der kender os allerbedst. Og jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig, hvis du fortæller dem om, hvad der sker. Hvis du synes det er svært, kan du prøve at læse mere om at snakke med sine forældre her. Det er vigtigt at du får dem til at forstå, at det altså er en afhængighed, og ikke bare fordi du shopper for meget.
Dine veninder/venner
Hvis du har nogle gode veninder/venner, som du er tryg ved, så kunne det også være en god idé at snakke med dem. Så kan de støtte dig i ikke at shoppe, og lave alle mulige andre ting med dig, som ikke indebærer at du skal købe noget. På den måde kan du måske få tankerne et andet sted hen. Det kan være i kan mødes og snakke hjemme hos dig, eller gå lange ture eller noget helt tredje.
Headspace
Hvis du synes det er helt uoverskueligt, at skulle snakke med nogen du kender. Jamen så er Headspace også en god mulighed. Headspace rådgiver unge i deres problematikker, og deres frivillige er rigtigt dygtige til at lytte og hjælpe en på vej i rigtig retning. Der ligger en Headspace i de fleste større byer. Det er gratis og man kan være helt anonym. Man er altid velkommen til at kontakte dem.
Det er mega svært at kæmpe med afhængighed – uanset hvilken slags det er. Men det er altså muligt at komme ud af afhængigheden, og leve et helt normalt liv igen – nogle gange kræver det bare en hjælpende hånd.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De venligste hilsner fra en Mindhelper