Tema: Angst og stress

Har du mistanke om stress? 14 typiske tegn

Har du i længere tid haft svært ved at sove, glemmer du ting, eller føler du dig trist? Det kan være, at du er stresset. Her kan du læse mere om de typiske tegn på stress.
Sidst opdateret 18. maj 2017

Allerførst synes vi, at du skal give dig selv et klap skulderen. Det er super, at du lytter til dig selv og handler på din mistanke om stress. Det gælder næsten altid, at jo hurtigere du opdager problemer, jo lettere er de at gøre noget ved. Så det er godt, at du er her.

Herunder har vi samlet en liste med 14 typiske tegn på stress. Når du læser listen, så husk, at det er helt normalt at have flere af tegnene i kortere tid. Skal du for eksempel til eksamen lige rundt om hjørnet, så er det helt naturligt, hvis din krop kører i ekstra højt gear, og du har svært ved at falde i søvn. Når din eksamen er overstået, falder du forhåbentligt til ro igen.

Liste over de 14 typiske tegn på stress

Lov os derfor, at du ikke går i panik, hvis du nikker til et eller flere af tegnene herunder. Stil i stedet dig selv spørgsmålet: Hvor længe har jeg egentlig haft det sådan? Er det et par dage, en uge, en måned eller længere tid?

Hvis du har mistanke om stress, så får du her gode råd til, hvad du selv kan gøre.

14 typiske tegn på stress

Stress kommer i forskellige grader, og vi reagerer også forskelligt på stress. Her har vi samlet 14 typiske tegn på stress

  1. Du sover dårligt.
  2. Du føler dig hele tiden træt.
  3. Du bliver let vred.
  4. Du føler dig ked af det og græder måske mere end du plejer.
  5. Din krop er urolig, og tankerne myldrer rundt i dit hoved.
  6. Du har svært ved at koncentrere dig.
  7. Du glemmer ting, du normalt ikke plejer at glemme.
  8. Du har ikke lyst til at være sammen med andre.
  9. Du bruger mad, alkohol, cigaretter eller stoffer til at dulme uroen.
  10. Du har ofte ondt i maven eller hovedet.
  11. Du bliver let forkølet eller får andre sygdomme.
  12. Du er ekstra følsom over for skarpt lys eller høje lyde.
  13. Du føler dig på randen af et sammenbrud.
  14. Du føler dig deprimeret eller angst.

Få hjælp mod stress

Du er langt fra alene, hvis du føler dig stresset. Heldigvis kan du gøre meget for at skrue ned for stressen i dit liv. Vi har samlet en liste med råd til, hvad du gøre selv, og hvor du kan få hjælp. Læs mere om det i artiklen her.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål