Unge har været involveret i udviklingen af Mindhelper fra dag et. Nogle har deltaget i workshops eller brugertests. Andre har deltaget i vores faste ungepaneler. Det er nemlig ikke nok, at indhold på sitet fagligt er i top. Det skal også formidles, så unge oplever det som relevant og let at forstå.

På siden her kan du læse om:

  1. Sådan arbejder vi med brugerinddragelse
  2. Fordi unge ved mest om unge
  3. Nyt ungepanel på Faaborgegnens Efterskole
  4. Case: Usabilitytest af brevkassen
  5. Unge producerer indhold til Mindhelper
  6. Samarbejde med Mindhelper

Sådan arbejder vi med brugerinddragelse

Brugerinddragelse skal give mening. Vi spørger de unge i målgruppen, fordi det gør os klogere. Ikke fordi det gør os i stand til at krydse opgaven af på en tjekliste.

Derfor ændrer vores fokus i brugerinddragelsen sig også løbende.

I starten af projektet havde vi behov for at få generel viden om, hvordan indhold skal formidles for at fungere for unge. For at blive klogere fik vi hundredvis af unge til at kommentere på en række forskellige designs og formidlingsformer med fokus på et overordnet spørgsmål: Hvad fungerer for jer?

Senere snævrede vi fokus ind og bad unge om at give kritik på udkast og ideér til artikler på Mindelper. Time efter time snakkede vi med unge om, hvad der fungerede og ikke fungerede i vores udkast. Vi slettede, rettede til og fik gradvist et klarere billede af hvilken vej, vi skulle gå. Samtidig blev det klart for os, at der ikke findes én løsning, der appellerer til alle. Uanset hvor mange du spørger, så må du i sidste ende have modet til at træffe et valg.

I den nuværende fase af projektet inddrager vi unge mere specifikt i vores enkelte udviklingsprojekter. Det kan fx være unge, der kæmper med angst, der giver feedback på et onlineforløb om angst. Eller det kan være unge på en efterskole, der som led i undervisning i filosofi eller psykologi giver feedback på en bog om taknemmelighed.

Fordi unge ved mest om unge

Mindhelper havde i sine to første leveår ungepaneler i Svendborg og Varde.

En fordel ved ungepanelerne er, at vi får mulighed for at opbygge en relation til de unge.

De unge kender projektet, tager et stort ejerskab og er en gruppe med et etableret fællesskab. Kendskabet til projektet gør, at vi bruger mindre tid på at introducere emnerne, og det trygge fællesskab betyder, at vi kan afprøve koncepter, der ellers er svære at brugerteste. Det kan eksempelvis være samtaler om emner, der ellers kan være svære at få i gang på en workshop, fordi de er forbundet med et tabu.

Læs om ungepanelerne i vores procesevaluering fra 2017 (PDF)

Nyt ungepanel på Faaborgegnens Efterskole

I 2022 etablerer vi igen et ungepanel. Denne gang i samarbejde med Faaborgegnens Efterskole.

I 2023 er det planen, at vi etablerer et nyt ungepanel et andet sted i landet.

Herunder kan du se et kort klip med Mark fra Mindhelper-teamet, der er antropolog og faciliterer ungepanelet.

Case: Usabilitytest af brevkassen

Mindhelper skal virke. Og det skal virke for alle. Derfor bruger vi også meget energi på at brugerteste ny funktionalitet på siden.

Inden lanceringen af Mindhelper.dk testede vi eksempelvis siden, hvorfra man indsender spørgsmål til brevkassen.

Vi fik 20 unge til at skrive et testspørgsmål og sende det ind, imens vi observerede deres brug af siden fra både smartphones, tablets og bærbare computere.

For de fleste gik det glat. De fik nemt udfyldt formularen og sendt spørgsmålet afsted. Men der var et par stykker, hvor det gik i stå. Knappen reagerede simpelthen ikke, når de trykkede for at sende deres spørgsmål.

Forklaringen  viste sig at være en relativt simpel fejl. De havde glemt at angive deres alder i formularen, og skulle nu have en besked, hvor de blev bedt om at angive deres alder. Beskeden kom også, men den blev vist udenfor brugerens skærmbillede. De unge så derfor ikke fejlmeddelelsen og trykkede derfor bare videre på send-knappen og blev frustrerede.

Et par stykker virker måske ikke af så meget. Men nogle uger er der 40 spørgsmål i brevkassen. Og over et år er det rigtig mange unge, der måske havde siddet frustrerede tilbage uden at få sendt deres spørgsmål.

Fordi vi havde testet, så kunne vi forbedre designet inden lanceringen. Og det er bare et enkelt eksempel på, hvordan vi løbende arbejder med at forbedre interaktionsdesign på Mindhelper.

Unge producerer indhold til Mindhelper

Vi har i flere omgange været så heldige, at unge har tilbudt på egen hånd at producere indhold til Mindhelper.

I 2018 lavede en gruppe mediefagsstuderende på Syddansk Universitet eksempelvis 3 korte reklamevideoer, der skulle bidrage til at gøre flere unge opmærksomme på Mindhelper. Hovedpersonen i videoen er en drønirriterende karikatur af en Youtuber ved navn Sidsel. Herunder kan du se en af videoerne.

Samarbejde med Mindhelper

I fremtiden vil vi gerne arbejde endnu tættere sammen med unge om produktion af indhold, så skriv endelig til os, hvis du har idéer til samarbejde.

Mark Buskbjerg

Mark Buskbjerg

Konsulent

Mark@mindhelper.dk