Han bliver aggressiv når vi skændes, ryger op i det røde felt og tæsker mig. Det er nu sket et par gange. Hver gang vi skændes, får han det til at lyde som om, at det er min egen skyld.
Hej med jer.
Jeg mødte min kæreste i oktober sidste år, det hele gik utrolig stærkt og inden måneden var omme var vi flyttet til hans lejlighed. De første par måneder gik det fint, af hvad jeg husker i hvertfald, men derefter følte jeg at jeg gik på is, jeg var bange for at gøre noget forkert, jeg ville ikke skuffe ham, for når jeg skuffede ham eller ikke gjorde tingene ordenligt, fik jeg afvide at jeg var en doven dansker. Når jeg prøvede at forsvare mig selv, sagde han “at han havde været meget tålmodig” hvilket var meget frusterende. 1 – 2 måneder efter blev jeg gravid, og vi besluttede os for at beholde det, men jeg begyndte og komme i tvivl da han hellere ville bruge tid med sine venner end mig, jeg var plaget af kvalme, og følte mig fanget i en lejlighed fordi jeg ikke kendte til noget eller nogen i det område jeg var flyttet til. Når jeg så ville tale med ham om graviditeten, så sagde han at det havde han ikke lyst til at tale om, jeg besluttede mig for at få en abort, inden jeg blev kørt på operationsbordet fik jeg beskeder om at jeg skulle komme hjem med det samme efter indgrebet, hvilket jo var umuligt. Men det skrev han til mig og hvis ikke, ville han komme herned og gøre det til et helvede for mig. Jeg valgte og overnatte hos min mor og fortalte ham efterfølgende at det ikke var iorden måden han havde skrevet på. Han blev mere agressiv når vi skændes, og jeg havde en tendens til at sige nu gider jer ikke mere og gå min vej, hvilket fik ham til at ryge op i det røde fælt og tæske mig, og det er nu sket et par gange. Hver gang vi skændes, får han det til at lyde som om at det er min egen skyld. At han f.eks slog mig, hvilket var yderst frusterende for jeg kunne ikke se mine egne fejl, for jeg mente ikke at det var en fejl, jeg udtrykker mig og han føler sig domineret.
Jeg er begyndt og forbinde ham med en narcissist fordi der er mange kendetegn endnu. Men det er svært, for jeg elsker ham jo og holder af ham og når vi har det godt så har vi det godt, men nu er jeg bare begyndt og få en form for nervøsitet og ondt i maven hvergang jeg skal besøge ham, hvilket bestemt ikke er rart.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Og han er ikke til at snakke med, fordi han føler sig domineret af mig ber han mig bare om at holde kæft. Jeg ved ordentlig olle hvad ker forventer af svar her, men det var rart at komme ud med.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Puha.. Sikke en historie. Det er godt nok mange ubehagelige ting, som han har udsat dig for. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Vold er aldrig okay
Først og fremmest vil jeg gerne understrege for dig, at det ALDRIG er okay, at udsætte sin kæreste for vold. Det er dybt ulovligt, og det behøver du virkeligt ikke finde dig i. Når det kommer til vold, snakker man ofte om 2 forskellige slags. Fysisk vold og psykisk vold. Din kæreste er fysisk voldelig, når han tæsker dig. Psykisk vold er, når man bliver udsat for skældsord, trusler, grimme kommentarer og manipulation. Dette gør din kæreste også mod dig, kan jeg læse i dit brev. Du skal vide, at det ikke behøver være sådan her. Og der er flere steder, hvor man kan få hjælp til, at komme ud af et voldeligt forhold.
Din kæreste behandler dig dårligt
Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme over, hvad du skal gøre. Det er kun dig, der bestemmer over dit liv. Men jeg kan ikke se nogen god grund til, at du skal blive sammen med din kæreste længere, når han behandler dig så grimt. Selvom du elsker ham, så virker det faktisk ikke til, at du har lyst til at se ham. Du får ondt i maven, når du skal besøge ham, og det virker til, at du er bange for ham. Derfor kan det selvfølgelig godt være helt vildt svært, at gå fra en kæreste som slår. For man elsker ham måske alligevel. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du synes det er helt vildt svært, at tænke på, at skulle forlade ham. Men det er ikke meningen, at kærester er voldelige overfor hinanden. Og det er meget ulovligt. Der er desværre omkring 33.000 kvinder i danmark, der hvert år bliver udsat for vold. Og rigtigt mange af dem, søger aldrig hjælp. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind. For det er et rigtigt flot første skridt mod, at leve et liv uden vold.
Alle kan være uheldige, og forelske sig i en, som senere viser sig at være voldelige – det kan være rent uheld. Og man regner jo ikke med, at dem man elsker kunne finde på, at være voldelige. Du fortæller jo også, at det gik helt fint i begyndelsen. Det er desværre en historie, man ofte hører fra folk, der bliver udsat for partnervold. At det gik helt fint i begyndelsen, men så begyndte partneren at forandre sig. Blive grovere i sproget, hurtigt vred og opfarende, kontrollerende og dominerende. Og så står man pludseligt der, og er i et forhold med en helt anden person, end den man havde regnet med. Men det er vigtigt for mig, at du forstår, at det ikke behøver være sådan. Du behøver ikke være i et forhold med en voldelig mand. Du fortjener meget bedre end det. Og du har ret til altid at blive behandlet ordentligt, uanset hvem du er kærester med. Et kæresteforhold bør være roligt og trygt hele tiden, og aldrig indebære vold.
Når man bliver udsat for kærestevold, så er det helt almindeligt, at man går og håber. Håber på at det bliver bedre, og at det kunne være ligesom i begyndelsen – eller ligesom de stunder, hvor det går godt. Så kan man også godt begynde at ændre sin adfærd. Fordi man kommer til at tænke “hvis jeg nu bare lige gør det her eller det her anderledes – jamen så bliver han nok ikke sur”. Og så kan man komme til at gå rundt på listetæer hele tiden i håb om, at det så bliver en god dag. Men det bliver aldrig helt godt. Han vil altid være voldelig. Og det er ikke dit ansvar, at han ikke er voldelig. Du har ingen skyld i, at han går amok. Det er fordi, at der er noget rigtigt galt med ham.
Det kan skade dig på lang sigt også
Nogle kvinder bliver i voldelige forhold i mange år. Det kan der være mange grunde til. Måske bliver man manipuleret, er bange, har børn sammen og/eller frygter for sin sikkerhed. Samtidigt elsker man måske den mand, som er voldelig overfor en. Det kan man sagtens, selvom det virker mærkeligt, at elske nogen som gør en ondt. Fordi man har set nogle positive sider af ham også. Men det er bare ikke nok, at han engang imellem er rar. Han skal altid være sød og rar.
Det er vigtigt at huske sig selv på, at man ikke behøver blive. Du fortjener bedre, og volden kan have rigtigt mange skadelige konsekvenser – både nu, men også på lang sigt. Du kan risikere at få fysiske mén og smerter efter volden, som du måske aldrig kan komme af med igen. Det kan også gå rigtigt hårdt udover din psyke. Nogle mennesker oplever, at de begynder at tro på alle de grimme ting, deres voldelige kærester siger. Så kan man få dårligt selvværd, blive deprimeret og angst. Derfor kan det også blive sværere og sværere at komme ud af et voldeligt forhold. Fordi man kan risikere at begynde at tro, at man fortjener volden. Men det er aldrig sandt. Du kan læse mere om partnervold her på danner-stiftelsens side. Der står rigtigt meget god information om, hvad det vil sige at blive udsat for vold, og hvilke konsekvenser det har.
Hvad så nu?
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé for dig, at søge noget hjælp til at komme ud af forholdet. For det lyder til at være et rigtigt ubehageligt og kontrollerende forhold. Og jeg er lidt nervøs for, at din kæreste kunne finde på at være rigtig voldelig og farlig, hvis du forlader ham. Men der er heldigvis steder, som kan hjælpe en med det.
Tag kontakt til Danner stiftelsen
Jeg tænker på, om du har hørt om Danner stiftelsen, som jeg nævnte lidt tidligere. Danner stiftelsen hjælper kvinder, som er udsat for vold. Eksempelvis fra en partners side. De rådgiver, hjælper og man kan faktisk blive tilbudt en plads i en af deres krisecentere, hvis det bliver nødvendigt. De har helt vildt meget erfaring i problematikker ligesom din, og de står altid klar til at hjælpe kvinder, som lever i voldelige forhold. De er helt vildt søde, og vil rigtigt gerne høre på, hvad du har at sige. Så ring endeligt til dem, så du kan blive hjulpet godt ud, at det voldelige forhold.
Tag fat i bryd tavsheden
Bryd tavsheden er en forening, som blandt andet hjælper mennesker, som er udsat for kærestevold. De kan hjælpe og rådgive dig både på telefon, chat, brevkasse og gennem samtaler. De er super dygtige og søde, og kan hjælpe dig med rådgivning og støtte. Du kan være anonym, hvis du kontakter dem.
Kontakt Offerrådgivningen
En tredje god mulighed er Offerrådgivningen. Offerrådgivningen hjælper mennesker, som har været udsat for voldsomme, traumatiske oplevelser. Eksempelvis vold fra en partner. De kan hjælpe både med rådgivning, støttende samtaler, men også til at finde en advokat eller psykolog, hvis man har brug for det. De er super rare, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Snak med familie eller bekendte, som du er tryg ved
Det kan være en rigtig god idé, at fortælle nogen om, hvad der sker. Det lyder til, at din mor måske ved hvad der er sket. Så måske kan hun hjælpe og støtte dig i, at komme ud af det voldelige forhold? Så du ikke behøver leve med vold og frygt. Det er ikke så vigtigt hvem du snakker med, men hvis du har et familiemedlem, veninde eller en helt tredje, som du er tryg ved. Jamen så kunne det måske være en god idé, at kontakte dem, og fortælle hvad der er sket. Så kan de løbende støtte dig, og hjælpe dig, hvis du får problemer med kæresten. Og de kan snakke med dig, hvis bliver i tvivl eller bare har brug for at få snakket det hele igennem.
Jeg håber virkeligt, at du har kunne bruge mine råd til noget. Selvom man elsker nogen, så behøver man aldrig finde sig i vold. Du har ret til, at leve et trygt liv, uden der er nogle der skader dig. Og du fortjener at få en kæreste, som behandler dig ordentligt. Derfor kan jeg også kun anbefale dig endnu en gang, at søge hjælp. Det er helt naturligt, at have brug for en hjælpende hånd, når man står i en situation, som din.
Jeg ønsker dig masser af held og lykke fremover.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper