Hej…
Jeg har en veninde, en bedste veninde. Men her på det sidste er vi gledet noget fra hinanden. Vi har begge hver vores problemer i daglig dagen, hvilket ikke gør det nemmere. Vi havde snakket med en voksen om vores problemer så vi kunne hjælpe hinanden, men det hjalp ikke rigtig.
Jeg har søgt nogen andre fordi jeg følte hun tragte mig ned, hvis hun var ked af det. Jeg burde havde hjulpet, men kunne jeg bare ikke. Hun lægger også lidt et pres på mig at jeg skal hjælpe hende, hvis der var noget. Det klart jeg gerne vil hjælpe men hun takker nej andre gange. Så synes jeg det er lidt svært. Jeg må nok indrømme at jeg har været meget mere sammen med mine andre veninder. De løfter en op. Jeg har heller ikke haft overskud til det helt store.
Forleden skrev jeg om vi ikke skulle være sammen, og det virkede til at det var fint, men hun nævner så at det er lidt mærkeligt. Det bliver sgu lidt besværligt når hun ikke kan lægge det sig lidt bag sig. Jeg glemmer det jo ikke? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere, giver lidt op. Jeg har ikke været den bedste veninde, det sikkert også min skyld. Måske vokser vi fra hinanden? Det synd det slutter sådan inden vi går ud af 9 klasse.

(15 år)
Kære du
Det lyder til, at det er lidt svært mellem dig og din veninde i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det er du helt sikkert ikke den eneste, som kender til.
Nogle gange glider man lidt fra hinanden
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg ikke, at du har været en dårlig veninde. Tværtimod synes jeg det lyder til, at du virkelig har prøvet, men det også bare har været hammersvært i perioder, og du derfor har trukket dig. Nu har du så forsøgt at række ud til din veninde, hvilket hun ikke har været særligt åben overfor. Og hvad søren gør man så…
Vi kan ikke altid være der 100%
Du fortæller, at både dig og din veninde ikke har haft det store overskud. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du har trukket dig lidt fra din veninde og været sammen med nogle andre. For det kan være hammersvært at være der for nogle andre, hvis ens eget batteri er løbet tør – for har man ikke mere energi tilbage, så er der heller ikke noget energi at give videre til en anden.
Du skriver det her med, at du ikke har været den bedste veninde. Men når det kommer til ens bedste veninde, så kan det også være ekstra svært med venskabet. Jeg tænker i hvert fald, at det her med at man er hinandens ‘bedste veninde’ godt kan komme til at føles som om, at man skal være i stand til at være der 100% for hinanden, altid. Kender du også til det? For det kan være ret umuligt at leve op til, hvis man tænker over det. Der er ingen som har overskud til altid at være der 100%. Vi har allesammen perioder, hvor vi er helt trætte og slidte. Så glemmer man at sms’e sine veninder, spørge til hvordan det går og der kan gå længe i mellem man ses. Men det behøver ikke betyde, at man ikke kan være mere sammen igen, når så overskuddet vender lidt tilbage.
Snak med din veninde, hvis du har lyst.
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du er i tvivl om, om du skal give op på venskabet – eller give det endnu et skud. Det er et svært valg, og jeg har desværre ikke et klart svar til dig. Du må prøve at mærke efter i maven, hvad du har lyst til. Har du lyst til at forsøge at få lidt ild i venskabet igen, så kan du måske prøve at snakke med din veninde om det. Fortæl hende eventuelt nogle af de ting, som du har fortalt mig – at du ikke havde så meget overskud, og derfor var det svært for dig og at kunne være der for hende. Du kan prøve at læse vores artikel om at løse konflikter med ens venner. Der står nemlig en masse tips til, hvordan man kan snakke sammen, uden det ender i bål og brand – som det nogle gange kan gøre, når man er tætte og har mange følelser i venskabet.
Hvis du nu tænker, at du slet ikke orker mere, og venskabet er mere besværligt end rart. Jamen så er det helt okay at trække sig. Nogle venskaber glider ud i sandet. Det kommer vi alle sammen til at opleve gennem livet. Det kan gøre mega ondt, lidt ligesom med kærestesorger. Og det kan tage tid, at komme sig oven på det. Men det kan også give mulighed for at kigge lidt mere rundt efter andre mulige venskaber derude.
Snak med nogen om det
Det er et svært dilemma, du står i. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er nogen omkring dig, du kunne snakke med det om? Det kunne være en storesøster, far, yndlingslærer eller en helt 4. person. Bare det er en, du føler dig tryg ved. Det kan nemlig være rigtigt rart at få et par ekstra øjne på situationen. Nogle gange kan det gøre det lidt nemmere at finde ud af, hvad der er det rigtige valg for en. Og så kan det være super rart at få lidt ekstra støtte med på vejen, når noget er svært.
Tag fat i headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig og din veninde, så er du altid velkommen hos Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det, der lige fylder. De er super søde og dygtige, og du kan både få rådgivning ansigt til ansigt eller på chat. Det er helt anonymt og gratis.
Det er aldrig nemt, når man føler, man vokser fra en veninde. Men jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper