Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år i en lidt svær situation (synes jeg selv). Så jeg har en bedste veninde som jeg har kendt rigtig længe og vi har aldrig haft problemer med hindanen, men nu har vi haft flere diskutioner som fylder rigtig meget. Det handler meget om nogle snakke hvor at hun har følt sig presset eller følt at jeg har bestemt rigtig meget. Nu er hun sur på mig, men det som er galt der er at jeg nu begynder at blive lidt bekymret. Jeg tænkte på vores samtaler og så videre og videre tilbage med ting jeg kan huske at hun har sagt, og der fandt jeg næsten kun ting hvor at hun havde det dårligt. Jeg har aldrig hørt hende sige at hun var glad for sin familie eller andre ting som hun snakker meget om. Generelt bare meget negativ. Nu ved jeg ikke om det er noget alvorligt, men jeg kan ikke rigtigt snakke til hende, fordi hun er sur og jeg har det ikke så godt med at snakke til hende gennem andre ( både hvis hun gerne vil holde det privat og fordi jeg selv er blevet brugt som budbringer eller en man snakker igennem). Så den eneste måde jeg kan se er at blive venner med hende igen. Ved bare ikke hvordan hvis jeg ikke kan snakke til hende?

(14 år)
Kære Du
Det er ikke rart, at være uvenner med en veninde. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os, og delt det.
Det er normalt
Du skriver, at dig og din veninde har haft en del diskussioner, som fylder rigtig meget. Det kan være virkelig træls, når det er sådan. For som regel vil man gerne bare være gode venner og have det hyggeligt og sjovt sammen. Derfor giver det også mening, at det kan fylde meget, hvis man kommer op at toppes.
At blive uvenner med sin bedste veninde en gang imellem er helt naturligt. Og det er noget som jeg tror, at de fleste unge kender til. For når man er bedste veninder, kan det næsten ikke undgås, at man bliver irriterede på hinanden fra tid til anden, eller at man kommer til at gøre noget, som den anden bliver ked af. Men som regel kan man godt komme ud på den anden side, og blive venner igen.
Bekymret for en ven
Du skriver også, at du er begyndt at blive lidt bekymret for din veninde, fordi du synes hun er ret negativ og ikke snakker om, at hun er glad for sin familie. Det kan godt nage, når man er blevet bekymret for en veninde. Og selvom man er uvenner, kan tankerne stadig godt fylde.
Det er normalt at have perioder, hvor humøret ikke er det bedste, og hvor man er mere negativ, end man plejer. Sådan har de fleste prøvet at have det. Men det er super fint, at du er opmærksom og tænker på, hvordan din veninde har det. Men uanset om din veninde er inde i en svær periode eller ej, så er det ikke dit ansvar at sørge for, at hun har det godt – selvom jeg sagtens kan forstå at du tænker på det.
Snak om det
Når man er bekymret for en veninde, er det bedste man kan gøre, at tale med en voksen om det. For det er et for stort ansvar at gå med selv. Og hvis ens veninde har det skidt, kan den voksne hjælpe med at finde ud af, hvad man kan gøre. Så har du en mor, en lærer, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Tal med hende
Det er også en god ide, at snakke med sin veninde om det, hvis man er bekymret. Men det kan være svært, hvis hun ikke vil tale med en. Jeg tænker nu alligevel, om du for eksempel kunne sende din veninde en besked? Det er selvfølgelig ikke sikkert, at hun svarer. Men du kan prøve at mærke efter, om det er noget du har lyst til. Du kan også læse andre råd i artiklen Bekymret for en ven? Få 3 gode råd.
Børnetelefonen
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Børnetelefonen. Børnetelefonen er for både børn og unge, og alle problemer er velkomne. Der arbejder nogle super søde rådgivere, som man både kan skrive eller ringe til. Så hvis du har lyst til at tale med en voksen, som ikke lige kender dig, kan du altid hive fat i dem.
Det kan fylde meget, når man er blevet uvenner med sin bedste veninde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper