Hej
Jeg er 14 år og går i 7 klasse. Jeg har to venner Den ene er en dreng og den anden er en pige de er mega uvenner og jeg ved ikke hvad jeg skal gør fordi at pigen gider ikke at snakke med drengen hun gider ikke engang at kikke på ham i starten var mig og ham også uvenner men nu har vi fået det løst men de er stadig uvenner og de har været det i snart et halv år drengen har givet op men jeg ved at han gerne vil være venner igen men det vil hun ikke hvad skal jeg gør

(Pige, 14 år)
Kære Pige på 14 år
Det er rigtigt træls, når to af ens gode venner er uvenner. For det kan være rigtigt hårdt at se dem gå og være sure på hinanden, når det er to mennesker, man holder meget af. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke dit ansvar
Det lyder super hårdt, at du er blevet fanget i mellem dine to venner, som er uvenner. For det er aldrig fedt, når to af ens gode venner ikke vil snakke med hinanden. Og tit ville man bare sådan ønske, at man kunne gøre noget for, at de blev gode venner igen. Men det er ikke dit ansvar, at få dine to venner til at blive gode venner igen. Og i sidste ende er det dine to venner, der er nødt til at snakke med hinanden og løse konflikten. Det er ikke noget, som du kan gøre for dem. Selvom jeg godt kan forstå, at det ville være rart, hvis du kunne.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at blive ved med at prøve at få din ven til at snakke med din veninde, så de kan få løst deres konflikt. Og så tænker jeg, at det er en god idé, hvis du prøver ikke at tage del i deres uvenskab. Med det mener jeg, at du prøver at lade være med at holde med nogen. Det vil sige, at hvis din veninde for eksempel kommer og fortæller dig, at hun synes den ven er en idiot, så skal du prøve at lade være med at give hende ret i det.
Det kan du for eksempel gøre ved at sige: “jeg kan godt forstå, du har det sådan, men jeg vil ikke blandes ind i jeres uvenskab, for x og jeg er stadig gode venner.” Sådan så du ikke får sagt noget, der ville gøre en af dem kede af det, hvis de hørte det. Så bliver det måske lidt nemmere for dig at holde dig gode venner med dem begge to, selvom de er uvenner.
Snak med en lærer
Hvis du gerne vil hjælpe din ven og din veninde med at blive gode venner igen, så kan det være, det kan hjælpe dig at snakke med en lærer på din skole om deres uvenskab. Så kan din lærer nemlig hjælpe dig med at få snakket med dine venner om det. Og din lærer kan hjælpe din ven og din veninde med at få snakket med hinanden. Nogle gange kan det nemlig være nemmere at snakke ordentligt sammen, hvis man har en voksen til at hjælpe sig med at styre samtalen.
Snak med nogle andre
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogle andre veninder eller venner, som du kan snakke med om det her? For det er super træls at være fanget i mellem to venner, der er uvenner. Og nogle gange kan det være rigtigt rart at have nogen at snakke med, som slet ikke er en del af det. Så kan man nemlig få fortalt om alle de ting, der er svære ved, at ens to gode venner er uvenner. Og den man snakker med, kan dele sine tanker om de ting, man fortæller. Det kan jo være, at de har nogle forslag til, hvad du kan gøre, som du ikke selv har tænkt over.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at dine to venner bliver gode venner igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper