Jeg er lige startet i 8. klasse. Og vi får så mange lektier for, at jeg ikke kan nå dem alle sammen. Jeg kan ikke koncentrere mig, og jeg har ingen appetit.
Hej.
Jeg er en pige på 14 år, og lige startet i 8.
Jeg er en meget genert pige, der vil alle det bedste, men jeg bliver let stresset, og nogle gange kan jeg faktisk få “et anfald”.
og jeg går i skole fra 8-15 hver dag, og det er virkelig hårdt, fordi vi får virkelig VIRKELIG fået mange lektier for, i forhold til bare i 7. , og jeg kan faktisk ikke nå alle de lektier, jeg kan slet ikke koncentrer mig, og mister appetit da jeg ved hvor meget jeg skal have lavet af lektier, da jeg selvfølgelig gerne vil have gode karakterer, da de bliver skrevet op, og hvis man får for mange krydser (fordi man ikke har fået lavet lektier osv) så bliver man ikke uddannelsesparat, og da jeg gerne vil være betjent skal jeg være uddannelsesparat og på gymnasiet..
Vi laver næsten alt digitalt, og det syntes jeg er noget øv, da jeg får hovedpine af alt det elektronik, og jeg klarer mig dårligere via digitalt end “skriftligt” på papir..
og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare mig, da jeg bliver mere og mere stresset, og mine karakterer bliver dårligere og dårligere.. lærene er rigtig sure, og jeg har det i forvejen ikke nemt med mine klassekammerater… og da jeg altid er 3.hjul, og kun er en ven, når veninden ikke lige er der.. og det er mig alle kommer hen til, når de har problemer, og det kan godt gøre mig stresset, men ville hade mig selv hvis jeg ikke hjalp.. og alligevel vender de ryggen når jeg har brug for dem..
jeg undskylder at det er lidt rodet.. og stavefejl, men det er svært at skrive/fortælle det..
jeg vil bare gerne ud med det, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

(Pige, 14 år)
Kære du
Hey hey, du skal slet ikke undskylde. Her er der nemlig plads til, at tanker bare kan flyde frit fra hovedet gennem fingrene og ned i tastaturet. Uden at have nogen bestemt rækkefølge eller struktur. Så giv hellere dig selv et klap på skulderen for at have skrevet herind!
Jeg kan godt se i dit brev, at du har en del, du skal forholde dig til. Så det er ikke underligt, at der farer alle de tanker igennem hovedet på dig. Og at hele din situation kan virke ret så uoverskuelig. Men jeg tror på, at du godt kan komme igennem det.
Det kan hjælpe med en lille bid ad gangen
For at tage den første ting først: Karaktererne og de mange lektier. Det er bestemt ikke fedt, at man mærker, at man kommer bagud. Og specielt ikke i starten af skoleåret. Det kan gøre, at man bliver vildt frustreret og stresser endnu mere over både det man skal nå, og det man ikke har nået.
Det er også nogle lange dage, du har dig. Og det bliver da slet ikke nemmere af, at man skal nå mange lektier ved siden af. Når du oplever, at det er så svært, synes jeg virkelig, at du skal snakke med dine lærere. I kan måske sammen finde ud af, hvordan du bedst muligt kan komme igennem de mange lektier, eller måske bare nogle af dem.
Når det er sagt, tænker jeg også, at du kan hjælpe dig selv lidt. En idé, til hvordan du måske kan blive mindre stresset over lektierne, er at gå i gang en lille bid efter den anden. Det kan du gøre ved at dele lektierne op. Det kan være over en dag eller flere dage. Men planlæg din tid sådan, at du ikke skal sidde med alle lektierne i sidste øjeblik. I stedet vil det være en god idé at planlægge dem sådan, at du får lavet dele af lektierne hele tiden.
Husk dog på: Din plan skal være realistisk. Du må ikke proppe mere på den, end du kan nå. For så ender du bare med at lægge mærke til alt det, du ikke har nået i stedet for det, du rent faktisk har nået. Samtidig skal der i din plan også være tid til at slappe af og lave noget sjovt. Ellers går man helt død i lektier, lektier, lektier.
Hovedet har brug for benzin
Når man er stresset, kan kroppen og hovedet opføre sig underligt. Og som du nævner er koncentrationsbesvær og manglende appetit også nogle af dem. Men det er virkelig vigtigt, at du spiser. Hovedet har brug for sin benzin til at fungere optimalt. Så ned med noget mad, og gerne noget, der tager lang tid for kroppen at tygge sig igennem. Så vil dit energiniveau også være mere stabilt over hele dagen – og det hjælper også på koncentrationen. Så altså ikke så meget slik, chips og sodavand.
Hold mange små pauser
Du nævner, at din koncentration ikke er så god, og at du får hovedpine, når du sidder ved computeren. Jeg tænker på, om du er god til at få holdt pauser? Hovedet har brug for pauser. Og faktisk mener kloge hoveder, at vi ikke kan holde koncentrationen mere end 20-30 minutter. Så hvorfor tvinge vores hoveder til noget, den egentlig ikke er i stand til? Derfor er det rigtig vigtigt at lægge små pauser ind mellem arbejdet. En pause på 5-10 minutter er nok. Bare du giver hjernen lov til at have en smule fritid også.
Tag en snak med lærere og dine forældre
Du skriver, at dine lærere er sure over, at dine karakterer bliver dårligere og dårligere. Det må virkelig ikke være særlig sjovt. Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dem om din situation? Det tænker jeg nemlig er rigtig vigtigt, at du gør – ligesom jeg også nævnte tidligere i mit svar. De skal helt sikkert vide, hvordan du går og har det. Så kan det være, at I sammen kan finde en løsning på, hvordan du kan komme igennem skoleåret bedst muligt.
Hvis det er svært at skulle snakke med dem direkte, kan en idé være, at du skriver et brev til en af dine lærere. Måske kan du endda bruge det brev, du har skrevet her? Brevet kan du enten give dem eller læse op. Det kan ofte gøre det lidt nemmere at få kommet ud med, hvad man har på hjertet. Og så vil jeg også råde dig til at snakke med dine forældre om det, hvis du ikke allerede har gjort det. De kan bestemt være en hjælp og støtte gennem alt det her.
Uddannelsesparatheden haster ikke
I forhold til at blive uddannelsesparat skal du vide, at der ikke er noget, der haster. Selvom det ofte kan føles sådan. Hvis du ikke bliver uddannelsesparat i år, har du jo også hele 9. klasse til det. Og ellers kan det altså være super godt med et år i 10. klasse eller på efterskole. Der er i øvrigt også mange andre faktorer end aflevering af lektier og karakterer inde over, når skolerne skal vurdere, hvem der er uddannelsesparate. Så tag en snak med dine lærere og hold hovedet koldt. Du skal nok komme dertil, hvor du gerne vil være.
Pas på dig selv og sig fra
Den anden ting, du nævner, er dit forhold til dine klassekammerater. Jeg vil lige starte med at sige, at du lyder som en utrolig omsorgsfuld og betænksom ung pige. En pige, der er meget optaget af, at alle omkring hende har det rigtig godt. Men måske glemmer hun sig selv lidt for meget en gang imellem? At være omsorgsfuld og betænksom er nogle rigtig gode egenskaber. Men de må ikke stå i vejen for, at du husker dig selv, og at du også skal have det godt. Du er trods alt dig selv nærmest. Og hvis du ikke passer på dig selv, hvem skal så? Det kan du netop gøre ved at sige fra og sætte grænser overfor dine venner.
Jeg bliver lidt nysgerrig, når du skriver, at du ville hade dig selv, hvis du ikke hjalp andre. Hvordan kan det være? Det er helt okay at sige fra en gang imellem for at hjælpe og passe på sig selv i stedet. Hvad tænker du, når jeg skriver det? Det lader i hvert fald til, at de andre siger fra over for dig. Og en tand for meget også… Du fortjener nogle veninder, der er der ligeså meget for dig, som du er for dem. Basta! Til det har jeg også et citat, jeg synes, der siger det meget godt: “Don’t let anyone be a priority in your life, if you’re only an option in theirs”.
Har du veninder uden for klassen?
Det er selvfølgelig rarest at gå i en klasse, hvis man har det godt med ens klassekammerater. Men ens bedste venner og veninder behøver bestemt ikke at være fra klassen. De kan være fra andre klasser på skolen eller gennem hobbier eller sportsgrene. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon har nogle veninder uden for klassen, der er bedre veninder for dig? Jeg synes i hvert fald, det kunne være godt for dig at kigge andre veje for at finde nogle gode veninder. Veninder som også er der for dig, når du har brug for dem.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvad du kan gøre ved din situation. Jeg ønsker dig i hvert fald alt muligt held og lykke. Og bliv ved med at sigte efter at blive betjent. Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra Mindhelper