Mine gamle venner ødelagde på en måde mit liv, fordi jeg begik en fejl. Jeg har sagt undskyld, og nu de vil være venner igen. Men jeg ved ikke, om jeg har lyst.
Jeg sidder i et stort dælema
jeg bor i en ghetto jeg have venner her for et par år siden men jeg gjorder noget dumt jeg skrev med min vens søster men jeg var ung det ville jeg aldrig gøre igen 15 16 de fik min dame til at gå fra mig og banke mig være dag og fik alle fra det område jeg er fra til ikke at snakke med mig så jeg have ingen at snakke med holde mig hjemme de har på en måde ødelagt mit liv men som sagt jeg skrev med min vens søster men her for et par dage siden ringe ham jeg skrev til hans søster og undskylde og sagde jeg kan gå med dem igen men jeg har selv lavet en fejl og det har han også ved ikke om jeg skal begynde med at gå med dem igen for lige nu har jeg ingen venner er hele tiden alene men jeg er bange for det kommer til at gå galt igen som sagt det en ghetto stoler ikke på nogen hvad burde jeg gøre for vil gerne være sammen med dem fordi de har undskyldet men på den anden side gier jeg ikke at få problemer igen

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Det lyder, som om du har oplevet virkeligt meget i dit stadig relativt korte liv. Så jeg kan godt forstå, hvis det er svært for dig lige nu. Og jeg er glad for, at du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Lav en liste
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært for dig at finde ud af, om du skal godtage dine venners undskyldning. For det lyder, som om de har været ret hårde ved dig. Jeg tænker i hvert fald ikke, at det er okay, at de begyndte at tæve dig. Heller ikke selvom du lavede en fejl. Vold er nemlig aldrig okay. Der er nemlig ingen, der har fortjent at blive slået. Og det har du heller ikke. Heller ikke selvom, du lavede en fejl.
Det er dig selv, der er nødt til at mærke efter, om du har lyst til at tage imod din vens undskyldning. Og blive venner med dem igen. Hvis du synes, det er svært lige at finde ud af, kan du prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved at blive venner med ham igen. Det helt vildt smarte ved lister er nemlig, at man har det hele foran sig. Sort på hvidt så man kan se, hvad der fylder mest. Måske det kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre.
Der er desuden også kommet et par brevkassespørgsmål, der minder minder rigtigt meget om dit brevkassespørgsmål. Og jeg tænker, at der er rigtigt meget i de svar, som du også godt kan bruge til noget. Derfor linker jeg lige til det brevkassespørgsmål, der også linker videre til de andre.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt videre. Og så ønske jeg dig alt muligt held og lykke med det. Og håber du finder ud af det med din ven.
De bedste hilsner fra en Mindhelper