Hej Mindhelper
jeg er en pige på 13.
Mine 2 bedste venner overvejer at flytte skole, den ene siger at hun vil flytte efter sommerferien og den anden ved jeg ikke helt med.
Problemet er at de andre piger fra min klasse snakker jeg bare ikke ligeså godt med, vores personligheder passer bare ik rigtig sammen.
Jeg ved ikke om at hvis de flytter at jeg så også skal flytte, men det har jeg egentlig ikke lyst til, da jeg har prøvet at flytte skole før.
Jeg er bare lidt bange for at hvis de flytter kommer jeg bare til at være den pige der bare lidt går rundt efter de andre piger, og de gider jeg bare heller ikke.
Jeg har lidt aftalt med mig selv at hvis det kun er den ene der flytter efter ferien, og den anden fx flytter efter det skoleår så kan jeg godt lige holde ud 1 år mere, men hvis de begge flytter efter ferien så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Håber at i kan hjælpe mig

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med at dine to bedste venner overvejer at skifte skole fylder meget hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
En lavine af bekymringer
Det kan godt være noget af en mavepuster, at få at vide, at ens to bedste venner overvejer at skifte skole. For det er måske dem, man snakker med om alt, arbejder bedst med og hygger os med i frikvartererne. Derfor giver det også super god mening, at du er bekymret for, hvad du skal gøre, hvis de begge flytter. For vi mennesker er flokdyr, og derfor betyder det også meget at have nogle gode venner omkring en.
Og når ens venner så fortæller en, at de overvejer at skifte til en anden skole, kan det godt sætte gang i en hel masse bekymringer og spørgsmål – for hvordan bliver det, hvis de ikke er der? Og skal man så også selv skifte skole? Det kan godt være hårdt, når bekymringerne og spørgsmålene suser rundt i hovedet. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel Lær at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring, som kunne være hjælpsomt for dig?
Kan du snakke med dem selvom I er forskellige?
Du skriver, at du overvejer, om du også skal flytte skole, hvis de begge to flytter. Men samtidig skriver du også, at du ikke rigtig har lyst til at flytte skole. Det at skifte skole er en stor omvæltning, og derfor er det også hammergodt, at du mærker efter, hvad du har lyst til. Jeg kommer også til at tænke på, om der måske alligevel er nogle af de andre piger i klassen eller måske parallelklassen, som du kunne snakke med? Også selvom det ikke lige umiddelbart virker til, at jeres personligheder passer sammen. For tit har folk nogle sjove og fede sider, som man måske først ser, når man lærer dem lidt bedre at kende. Og man kan også få nogle rigtig fede venskaber selvom man er meget forskellige.
I vores artikel om smalltalk er der nogle gode tricks til, hvordan man kan skabe kontakt og hyggesnakke med nye mennesker. Så måske der er et råd eller to i den, som du kan bruge til at komme i gang med at snakke med nogle nye i klassen?
I kan stadig være bedste venner
Selvom det er super irriterende og træls, hvis ens bedste venner flytter skole, er det vigtig at huske, at I stadig kan være venner selvom de flytter. Det er helt normalt at være bedste venner og gå på hver sin skole. Så selvom I måske ikke ses i skolen, så kan I stadig hænge ud og lave en masse fede ting udenfor skolen.
Snak med en voksen
Når man går med en masse bekymringer, kan det være rigtig rart at snakke med en voksen om det. For tit fylder ens tanker og bekymringer lidt mindre, når man deler dem med andre. Så har du måske en forældre, en vens mor eller en helt tredje, som du kan snakke med om dine tanker og bekymringer?
De vil altid gerne lytte hos Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Børnetelefonen. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og uanset hvordan du kontakter dem, gør de altid deres allerbedste for at lytte. Det er helt gratis og anonymt. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er super træls  når ens bedste venner overvejer at flytte skole. Derfor håber jeg også, at du fandt noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg krydser fingre for, at I finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper