Hej Mindhelper
Siden vi var på introuge i uge 11 har jeg ikke rigtig snakket med min bedste ven….
Jeg tror at jeg er ved at miste hende, men hun er den eneste som jeg rigtig kan tale med henne i skolen uden at blive nervøs.
Jeg har prøvet at skrive til hende op til flere gange… men det eneste der sker er at hun læser min besked, men ikke svarer…
Jeg føler ikke rigtig at hun gider mig mere, men hun er bare den der har været min bedste ven siden jeg startede på hendes skole i 3 klasse og går nu i 8 klasse..
Hvad skal jeg gøre???

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder godt nok svært, at din veninde ikke besvarer dine beskeder. Så kan man godt blive rigtigt nervøs. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Er der sket noget?
Jeg kan sagtens forstå, hvis du er nervøs for, at du er ved at miste din bedste veninde. For hvis i er vant til at snakke meget sammen, så kan det godt virke lidt mærkeligt, at hun pludselig ikke svarer på dine beskeder. Men jeg kommer til at tænke på, om der er sket noget? Det kan være, at der har været en konflikt mellem jer. Hvis der har det, så er det måske noget, som kan løses på sigt. Hvis du tænker, at det giver mening, så kan du prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan håndtere konflikter. Men det kan også være, at der er sket noget hos din veninde, som gør, at hun ikke har overskud til at svare? Der kan være rigtigt mange grunde til, at din veninde ikke svarer på dine beskeder lige nu. Og det er nok kun din veninde, som kan svare på, hvorfor hun ikke svarer på dine beskeder. Derfor er det bedste råd nok også, at prøve at kontakte hende igen. Selvom det kan være lidt træls råd, når hun nu ikke tidligere har svaret på dine beskeder.
Skriv eller ring til hende
Du skriver ikke så meget om, hvad du tidligere har skrevet til din veninde. Men du kan prøve at skrive til hende igen og fortælle, at du savner hende super meget. At det gør dig rigtigt bekymret, at hun ikke svarer på dine beskeder og du håber hun vil svare, så i kan få det løst og igen blive tætte veninde. Du kan også prøve at spørge hende ad, om hun er OK? For måske er der en helt anden grund til, at din veninde ikke har svaret på dine beskeder. Du kan også prøve at ringe til din veninde, hvis du tænker det er rarere. Der er selvfølgelig en risiko for, at din veninde stadig ikke svarer på dine beskeder. Det er super hårdt, hvis det sker. Men så ved du i det mindste, at du gjorde dit bedste for, at prøve at komme i kontakt med hende.
Snak med dine forældre
Det kan godt gøre en nervøs eller ked af det, hvis ens veninde ikke svarer på ens beskeder. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om det? For det kan være super rart at have deres støtte, hvis man har et problem. Måske kan de også hjælpe dig med at få skrevet en super god sms til din veninde. Det kan være, at de også før har prøvet, at det havde det lidt svært i et venskab og har nogle gode ideer til, hvad du kan gøre.
Det er mega svært, når ens veninde ikke svarer på ens beskeder. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at hun snart svarer tilbage igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper