Hej Mindhelper
Der er den her pige i min klasse som jeg er venner med, men problemet er at hun hele tiden skal være sur på mig. Hver gang det sker har jeg egenligt ikke rigtigt gjort hende noget og det irritere mig at hun ikke selv kan håndtere problemerne hun altid laver. Hun får altid hendes mor til at sige hvad hun skal skrive. Hun skal altid blande en af mine andre veninder med ind i det og det synes vi begge er virkeligt træls fordi vi bare prøver at være gode veninder uden nogen skal være jaloux som hun er, fordi der er ingen af os der har det rart ved at være dem nogen er jaloux på. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre så håber i kan hjælpe

(14 år)
Kære Du
Det kan være ret træls, når man går og er irriteret på en veninde. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Det er træls
Det kan være lidt af en energisluger, hvis ens veninde tit bliver sur på en, eller er jaloux. For det kan godt skabe nogle konflikter, som man helst ville være fri for.
Men først og fremmest skal du vide, at det er helt normalt, at have konflikter med sine veninder en gang imellem. Og de fleste unge har også prøvet at blive irriterede på en af deres venner. Men når man står midt i det, kan det nogle gange være svært at se, hvad dælen man lige skal gøre.
Hvad kan du gøre
Tit er noget af det bedste, man kan gøre, når man har problemer med en veninde, at snakke med hende om det. Så det tænker jeg også, kunne være en ide for dig at prøve.
Når man skal tage sådan en snak, er det bedst at gøre det på tomandshånd. Og prøve at gøre det på en kærlig måde, for ellers kan det hurtigt blive til, at den anden går i forsvarsposition. Det lyder som om, at din veninde måske kan føle sig lidt udenfor en gang imellem? Og at hun måske ikke helt ved, hvad hun skal gøre eller sige, og derfor ender med at blive sur eller jaloux i stedet. Så måske kan du sige noget i retning af: “hey, jeg kunne godt tænke mig at snakke om, hvad der sker for tiden. Jeg synes tit du bliver sur på mig, og det gør mig ked af det.”
Du kan også tage et kig på artiklen Lær at løse konflikter med dine venner. Måske er der et råd eller to, som kan hjælpe der.
Tal med en voksen
Det kan også være en god ide, at få en voksen ind over, når man bøvler med konflikter med en veninde. Sommetider kan det nemlig være rart med en hjælpende hånd. Det kan f.eks være dine forældre, en pædagog fra klubben, eller en helt tredje.
Du skriver også, at dig og din veninde går i klasse sammen. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en lærer, som du kan tage fat i? Ens lærere vil for det meste gerne hjælpe en. Det skal nemlig helst være sådan, at alle har det godt i klassen. Så måske kan læreren også hjælpe dig med at få snakket med din veninde.
Det kan fylde meget, når ens veninde tit bliver sur og jaloux. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe. Og så krydser jeg fingre for, at det snart bliver bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper