Kære Jer
Jeg har det svært med min ven. Vi arbejder det samme sted, jeg startede og så kom hun. Fra da hun begyndte syntes jeg det var irriterende men jeg kunne godt holde det ud, men nu kan jeg ikke. Jeg kan virkelig godt lide hende ud over arbejde for hun er mega sød, sjov og hjælpsom, så jeg kan ikke lide at være irriteret på hende, men hun hjælper ikke. Jeg tror at det der er irriterende er at hun går for meget op i det, eller at hun tror hun er en større del af det end hun egentlig er. Hun skrev engang til mig på sin vagt om der kom et bord med mange personer og jeg blev helt vildt nervøs fordi hun havde fået at vide, at jeg havde taget imod bestillingen og det havde jeg ikke og så skrev hun at det var en takeawaybestilling og ikke et bord, så skrev jeg de havde gjort mig bange fordi jeg troede jeg havde gjort noget forkert og så skrev hun at hun også var blevet nervøs, men det var der ingen grund til, det var mig der var blevet nervøs jo. Der har været flere episoder med det, hvor hun “stjæler” mine følelser eller mit synspunkt, og jeg ved ikke hvorfor hun vil det. Jeg føler virkelig der ligger noget bag det. Jeg tør ikke at snakke med hende om det.
Mvh

(18 år)
Kære Du
Det lyder som om, at der er nogle ting ved dig og din venindes venskab, som fylder en del for tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og delt det.
Venskab og irritation
Du skriver, at det er svært for dig, at dig og din veninde arbejder det samme sted, fordi du bliver irriteret på hende. Det kan være ret opslidende, når man går og er irriteret på en veninde. For det kan sluge en del energi. Og måske ville man ønske, at man bare kunne komme af med følelsen.
Men det er helt normalt, at blive irriteret på sine venner fra tid til anden. Det er noget, som de fleste unge oplever. Og især, hvis man bruger meget tid sammen med en ven eller veninde. Derfor tænker jeg også, at det er ret naturligt, at du kan blive irriteret på din veninde, når i arbejder sammen. For tit er det også når man skal arbejde sammen, at der kan dukke små uenigheder op, og man kan blive irriterede på hinanden. Måske kan du også genkende det fra gruppearbejde i skolen for eksempel?
At stjæle følelser
Du skriver også det her med, at din veninde “stjæler” dine følelser eller synspunkter. Det kan jeg godt forstå, kan gå dig på. For jeg forestiller mig, at det kan føles lidt sårene, hvis man åbner op, om ens følelser til sin veninde, og ens veninde så siger “Jeg er også ked af det” eller “Jeg blev også bange”, eller hvad det nu kan være. For måske føles det så lidt som om ens følelser bliver affejet. Er det det mon sådan du oplever det?
Samtidig tænker jeg også, at der tit er situationer, hvor man har det lidt på samme måde – både med holdninger og følelser. For hvis man er i en situation, hvor man f.eks bliver uvenner, så vil man som regel begge to være triste, eller måske vrede. Når man er gode venner, bliver man også tit inspirerede af hinanden, og får nogle af de samme holdninger og syn på ting. Men jeg kan selvfølgelig ikke vide præcis, hvad din veninde tænker, når hun gør de her ting. Så jeg kan desværre heller ikke svare dig på, om der ligger mere bag det.
Giv det et skud
Du fortæller også, at du ikke tør tale med din veninde om det. Sådan tror jeg, at mange unge i din situation ville have det. Det kan nemlig godt være lidt skræmmende at sige til ens ven, at der er noget, de gør, som man ikke bryder sig om. For hvordan vil de reagere? og bliver de mon sure på en?
Men det kan alligevel være en god ide, at gøre det. For tit er det sådan, at de ting man ikke får sagt højt, vokser sig større. På den måde kan ens irritation også komme til at blusse op, hvis man går og holder den inde, og ikke får sagt højt, hvordan man har det. Så måske du alligevel kan give det et skud, at tale med din veninde?
Du kan læse lidt gode råd til, at tage sådan en snak med en veninde i artiklen Lær at håndtere konflikter og red venskaberne. Måske er der noget i den, som kan hjælpe lidt.
Hørt
Du kan også tjekke Hørt’s rådgivning ud. Hos Hørt kan man chatte med en rådgiver, hvis der er noget, man går og bøvler med. Alle problemer er velkomne, og det er både gratis og anonymt. Så dem kan du også altid tage fat i, hvis der er nogle ting, som du har brug for at vende, med en som ikke lige kender dig i forvejen.
Det kan komme til at fylde en del, når man går og er irriteret på en veninde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du har kunne bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper