Hejsa:)
Jeg skriver rigtig meget med en fyr og vi kan begge lide hinanden. Jeg lavede en gruppe med ham og min veninde i, da de begge betyder meget for mig og jeg gerne vil have, at de kan komme godt ud af det sammen.
Nu føler jeg dog, at de to skriver konstant. Jeg føler mig faktisk udenfor ret tit og igår ringede de sammen og snakkede.
Min veninde skriver konstant #thirdwheel i gruppen, når ham og jeg har skrevet kort uden hende, men de to skriver jo konstant uden mig. Jeg føler mig faktisk ret sur og skuffet over min veninde. Jeg skrev en enkelt gang i gruppen #thirdwheel for at se hvordan de reagerede. De skrev bare “du kan da bare være med til at spille” men når min veninde har skrevet, har ham fyren eller jeg skrevet noget i retning af “ej det må du ikke, vi har det jo alle sådan nogle gange”
Jeg ved godt, at de to er blevet bedste venner, men jeg synes bare det er meget frustrerende det her.
Er jeg for jaloux og sur? Og hvordan skal jeg fortælle dem det, uden at de bliver sure på mig, hvis jeg da skal fortælle det?
Hilsen den frustrerede pige

(Pige, 15 år)
Kære Den frustrerede pige
Det lyder som en super træls situation, du er havnet i. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer helt normalt
Du slutter dit brev af med at spørge, om du er for sur og jaloux. Det tænker jeg ikke, du er. Jeg tænker, du reagerer helt normalt. For når to af ens gode venner pludseligt begynder at skrive meget sammen uden, at man selv føler, at man er en del af det. Så er det helt naturligt, at man kan reagere ved at blive jaloux. For jalousi kan for eksempel poppe op, hvis man bliver bange for at miste de personer, som man bliver jaloux på. Giver det mening for dig?
Det er bare vigtigt at huske på, at selvom det er helt normalt at reagere ved at blive sur og jaloux. Så behøver din veninde og din ven ikke at have gjort noget galt. For som du selv skriver, så lyder det som om, de er blevet rigtigt gode venner. Og det skal de have lov til at blive ved med at være. Men det skal selvfølgeligt heller ikke være sådan, at de holder dig udenfor hele tiden og med vilje.
Læs mere i artiklen: Alt for jaloux? 7 gode råd til at håndtere din jalousi på en god måde
Snak med dem
Jeg tænker, at det er en rigtigt god idé at fortælle dine venner, hvordan du har det. For vi mennesker kan ikke læse tanker, selvom det måske nogle gange ville være lidt rart, hvis vi kunne. Derfor er det heller ikke sikkert, at din ven eller din veninde har opdaget, at du føler dig udenfor. Så hvis du fortælle dem, hvordan du har det, kan I få snakket situationen igennem. Og I kan finde ud af, hvordan I kan løse det, så du ikke kommer til at føle dig udenfor.
Du kan nok ikke kræve, at de skriver mindre sammen, for de to har også lov til at have et venskab sammen, når de kommer godt ud af det med hinanden. Men måske I kan lave noget alle tre sammen, så du også bliver en del af fællesskabet ind imellem. Det kan også være, I skal have nogle regler for, hvordan I bruger den gruppe, I alle tre er med i. Måske I for eksempel kan aftale at private snakke skal holdes i en privat chat. På den måde slipper I alle sammen for at blive konfronteret med det, når der er nogen, der har skrevet sammen uden de andre.
Hvordan kan du snakke med dem?
Du spørger også, hvordan du kan fortælle dine venner, hvordan du har det, uden de bliver sure. Det kan jeg sagtens forstå, du er lidt i tvivl om. For det kan godt være svært at starte en samtale op om noget, hvor der er en masse følelser på spil både for en selv og de andre. Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal holde dig på din egen banehalvdel, når du snakker med dem.
Det vil sige, at du holder dig til at fortælle dem om dine egne følelser og oplevelser. Så i stedet for at sige: “I er super nedern, når I skriver sammen uden mig,” kan du for eksempel sige: “jeg har lagt mærke til, at I to er begyndt at skrive meget sammen uden, at jeg er en del af det. Når I gør det, så kommer jeg til at føle mig udenfor.”
På den måde er det nemlig lidt nemmere at undgå, at man kommer til at sige en masse ting om de andre, fordi man er såret og ked af det, som man kommer til at fortryde bagefter. Hvis du har lyst, kan du finde flere råd til, hvordan man kan håndtere konflikter med sine venner i den artikel, som jeg har linket til.
Snak med nogle andre
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogle andre venner eller veninder, som du kan snakke med om det her? For selvom det måske ikke direkte løser situationen med din ven og veninde. Så kan det være rigtigt rart at have nogen, som man kan dele alle sine tanker og føleser med, når man går og føler sig sur og skuffet. For hvis man går med det alene, så kan følelserne og tankerne indeni en godt komme til at vokse sig større og større. Derfor kan det tit tage lidt luft af ballonen at få sat ord på, hvordan man har det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du og dine venner finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper