Hej Mindhelper
Jeg spiller meget online videospil på min computer, og jeg kan rigtigt godt lide denne her ven, men jeg tør ikke snakke med ham. Men ikke fordi det er engelsk som er et sprog jeg har det godt med, men fordi jeg ved ikke hvad jeg skal sige til ham. Er bange for der bliver akavet tavshed eller bare går dårligt. Men vil rigtigt godt tale med ham, fordi han virker sød og vi har det sjovt med at spille med hinanden, ville bare ønske vi kunne tale sammen.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder som om, du og din ven har det rigtigt sjovt sammen, når I spiller computer. Så jeg kan godt forstå, at du rigtigt gerne vil snakke med ham. Men jeg kan også godt forstå, at det kan være super angstprovokerende at skulle gøre det.
Til at starte med kommer der lige sådan en rigtig voksen-kommentar. Jeg kan nemlig super godt forstå, at du gerne vil snakke med din ven. Men husk på, at når man er på nettet, så kan man nogen gange udgive sig for at være end anden, end man er. Jeg siger slet ikke, at din ven gør det. Det er bare vigtigt at være opmærksom på det, så du passer på dig selv og ikke for eksempel mødes med ham et sted, hvor der ikke er andre end jer to til stede.
Kast dig ud i det
Når det er sagt, så synes jeg, at du skal prøve at kaste dig ud i at snakke med ham. Så længe du er helt sikker på, han er den, han siger, han er. For det er nemlig helt normalt, at det kan være super grænseoverskridende lige pludseligt at skulle snakke med nogen, som man ikke har snakket med før. For hvad nu, hvis man slet ikke kan finde på noget at sige? Men den eneste måde du kan overvinde den frygt på, er ved at kaste dig ud i det. Jeg ved godt, det er mega svært. Men jo flere gange du har prøvet det, jo nemmere bliver det at gøre det næste gang.
Hvis det kan gøre det nemmere for dig, kan I måske starte med at skrive sammen, hvis I ikke allerede gør det. Så har du lidt mere tid til at tænke over, hvad du skal sige. På den måde lærer du ham også bedre at kende, og så bliver det måske nemmere at finde ud af, hvad I skal snakke sammen om.
Hvad er det værste, der kan ske?
Når man er lidt bange for noget, kan ens tanker nemt løbe af med en. Og man kan blive vildt bekymret for alt muligt. Det kan for eksempel være, at man bliver bange for, at der bliver akavet stilhed, sådan som du skriver. Tit kan det være en rigtigt god idé lige at stoppe op og undersøge de her bekymringer lidt og tænke: “hvad er egentligt det værste, der kan ske?” Hvad er for eksempel det værste, der kan ske ved, at der bliver lidt stille i jeres samtale en gang imellem? Det føles måske lidt akavet for dig, men det er slet ikke sikkert, at han lægger mærke til det. Tit føles det nemlig som meget længere tid, end det egentligt er, hvis der lige opstår en pause, fordi man ikke rigtigt ved, hvad man skal sige.
Er der nogen, du kan snakke med?
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogen veninder, du kan snakke med om det her? Hvis du har det, ville det være en mega god idé at gøre det. Når man snakker med andre om de ting, man slås med, får man nemlig mulighed for at høre om deres tanker også. Og det kan jo være, at de tænker nogle helt andre tanker end dig. Det kan også være, at der er nogen af dine veninder, der har været i en situation, der minder om din. Og som kan fortælle dig, hvad der hjalp dem. Måske det også kan hjælpe dig?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kan bruge til noget. Og så håber jeg, at du vil prøve at kaste dig ud i at snakke med din ven. Jeg ønsker dig i hvert fald al mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper