Hej brevkasse
Min bedste ven har emetofobi og hun har en hård periode og snakker kun med sin mor om det og hun plejede og snakke med mig om det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi hendes mor spurgte om jeg kunne tage en snak med hende. Jeg vil bare gerne være der for hende men det er svært når hun lukker sig selv inde og jeg er også i en dårlig periode selv så jeg har ikke rigtig haft tid til hende. jeg er bange for at sige noget forkert hvad gør jeg.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er rigtigt svært, når ens veninde har det dårligt og man ikke helt ved, hvad man skal gøre eller sige. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du lyder til at være en rigtigt sød og omsorgsfuld veninde. Derfor tænker jeg også, at din veninde er rigtig heldig at have en som dig, som bekymrer sig for hende. Men det er super svært at være der for nogen, som har det dårligt og ikke har fortalt en så meget om det. Især hvis man også selv kæmper med noget. For hvordan søren griber man lige det an og kan man komme til at sige noget forkert, og gøre det værre? Men det kan være rigtig rart, at snakke lidt om det svære – både for ens veninde og ens egen skyld. Og selvom du er lidt nervøs lige nu, så er jeg næsten sikker på, at du ikke kommer til at sige noget forkert, hvis bare du er sød, åben og interesseret i, hvad din veninde oplever.
Hvad kan man sige?
En god idé, som du kan overveje er, hvad du godt selv kan lide at få af vide, hvis du har det svært? For det er tit de samme ting, som er hjælpsomme, når man har det svært. Mange kan godt lide, hvis vennerne spørger ind til, hvordan de har det. Og giver sig tid til at lytte lidt til en. Man kan også sende nogle søde sms’er, for at vise, at man tænker på dem, hvis man har lidt svært ved at finde tiden til at ses ansigt til ansigt. Du kan prøve at sætte dig ned og lave en liste over ting, som det kan være rart andre gør, når man har det svært. Måske er ender der med at stå noget på den, som du tænker du godt vil kunne overskue.
Du kan også prøve at snakke med din veninde om, hvordan du kan støtte hende i øjeblikket. Måske er der nogle bestemte ting, som hun godt kan lide. Eksempelvis at få en sms engang i mellem. Det kan også være, at hun gerne vil høre lidt om, hvordan det går med dig. Så kan i prøve at være der lidt for hinanden, nu når i begge har det svært.
Du kan læse mere om, hvordan man snakker med sine venner om svære ting her og hvad man kan gøre, hvis man er bekymret for en ven.
Pas godt på dig selv
Selvom det er godt at være en god ven og prøve at hjælpe sine venner, så er det også super vigtigt, at man passer godt på sig selv. Så hvis du oplever, at du slet ikke har overskuddet til at snakke med din veninde i øjeblikket, så er det også okay. Det vigtigste er, at du passer godt på dig selv. Og det er ikke dit ansvar at din veninde får det godt igen, det er hendes forældres ansvar. Og derfor er det også okay, hvis du er nødt til at sige, at du først kan hjælpe din veninde, når du selv har det lidt bedre igen.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Og om alt det her med din veninde? Det kan nemlig være rigtigt rart at få sine forældres støtte og hjælp, hvis man går igennem noget svært. Så kan de sørge for, at der bliver passet godt på dig, mens du går igennem den hårde periode. Og de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan hjælpe din veninde på en god måde, uden det kommer til at blive for meget for dig. Hvis du tænker, at det ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du er tryg ved? En moster, yndlingslærer, sportstræner eller helt 4 person?
Ring til Angsttelefonen
Emetofobi er en angstlidelse. Der findes det der hedder Angstforeningen, som blandt andet har en rådgivningstelefon – Angsttelefonen. Der sidder deres frivillige klar til at rådgive og besvare spørgsmål, der handler om livet med angst. Der må man også ringe ind, hvis man kender en, som har angst og godt kunne tænke sig, at få hjælp til, hvordan man bedst kan være der for den person. Der vil du kunne snakke med dem om, hvordan du bedst kan snakke med og støtte din veninde, mens det er svært for hende. Samtidigt med, at du også passer godt på dig selv. De er super søde og dygtige hos angsttelefonen og de er helt vant til at snakke med unge. Dem må du hjertens gerne kontakte. Det er helt gratis, anonymt og du kan være helt tryg ved at snakke med dem.
Det er rigtigt svært, hvis ens veninde har det dårligt, og man er i tvivl om, hvad man kan gøre for at hjælpe. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og det kommer til at gå super godt med jer begge to igen snart.
De bedste hilsner fra en Mindhelper