Hej Mindhelper
Jeg har den her “ven” som jeg har kunne lide på et tidspunkt. Hun har gjort mange onde og sagt mange onde ting til mig. Jeg har angst og mange gange har jeg troet hun har været sur på mig og så har jeg spurgt hende og det er hun blever sur over. Jeg har virkelig ikke løst til at snakke med hende men det er bare lidt svært når at jeg går i klasse med hende. Mig og min bedste veninde har prøvet at ignorer hende men det virker ikke. Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med din ven fylder meget hos dig. Det kan være hammersvært, når man er uvenner med en, som man går i klasse med. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
Når ens ven er ond ved en
Du skriver, at din ven har gjort og sagt mange onde ting til dig. Det kan være rigtig hårdt, når ens ven er ond over for en. Og det kan godt gøre ret ondt, når ens ven siger onde ting til en.  Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du ikke har så meget lyst til at snakke med hende lige nu. For når en anden person har gjort nogle ting, som man ikke synes var rare, så kan man måske godt være bange for, om det vil ske igen. Derfor giver det også god mening, at du kan få lyst til at ignorere din ven.
Men tit kræver det rigtig meget energi at gå og ignorere nogen. Derfor er det ofte også bedre at se om, man kan løse konflikten. Og det behøver ikke at betyde, at man skal være bedste venner. Men det kan være meget rart ikke at skulle være uvenner. Så man også kan være i klassen sammen uden, at skulle bruge en hel masse energi på at ignorere den anden person
Konflikter kan løses
Og heldigvis kan konflikter godt løses. I vores artikel om at løse konflikter med venner, står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når det hele er gået lidt i hårdknude. Så jeg tænker, at der måske er nogle af rådene i den, som du kan bruge?
Snak med dine forældre
Det kan godt være en ret stor mundfuld at skulle løse en konflikt selv. Derfor er det også en rigtig god ide at få hjælp fra nogle voksne.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem, om det her med din ven. For så kan det måske være, at de også kan hjælpe dig med at finde ud af, at få det løst. Så det ikke skal være træls, når du er i skolen.
Hvis du synes, at det er lidt svært, at få det sagt til dine forældre, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle rigtig gode råd til, hvordan man får åbnet op for snakken.
Snak med en lærer
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en af dine lærere om, hvordan du har det. For langt de fleste lærere vil rigtig gerne have, at deres elever har det godt. Og at de synes, at det er rart at være i skolen. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Så kan det også være, at læreren kan hjælpe dig med at få snakket med din ven, og løst det. Så du ikke skal blive ved med at gå og have ondt i maven og bruge energi på at ignorere hende.
Børnetelefonen
Du kan også ringe til Børnetelefonen og få en snak om, hvordan du har det. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere klar. De snakker hver dag med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går i klasse med en, som man ikke har lyst til at snakke med. Du kan både ringe til dem, skrive til dem og chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være helt vildt hårdt at gå og ignorere en, som man går i klasse med. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker i din retning og håber, at I får løst det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper