Hej.
Jeg skriver herind fordi jeg kæmper lidt i øjeblikket.
Jeg er startet i 1.g på gymnasiet i grundforløbet og har fået en håndfuld rigtig gode venner, som jeg er rigtig glade for. Og det er dem jeg har brug for hjælp til.
Da jeg startede snakkede jeg meget med en rigtig sød pige, og vi blev hurtigt tætte og snakkede sammen og skrev sammen. Hun har btw en kæreste, hvilket jeg både er glad og skuffet over.
Jeg begyndte at få ”lidt” følelser for hende da vi snakkede sammen, fordi hun er mega sød og virkelig en flot pige! Vi snakkede meget sammen og hun virkede glad for mig.
Senere er der kommet flere til, som jeg også er blevet meget gode venner med. Vi er en gruppe på 6 som består af 3 drenge og 3 piger.
Jeg har dsv oplevet at pigen jeg snakkede med, er begyndt at trække sig lidt. Hun snakker ikke rigtig til mig mere på samme måde, men vi skriver stadig godt sammen. Jeg må indrømme at det gør mig lidt ked af det.
Og jeg vil rigtig gerne være sammen med hende, og også med alle de andre. Det er svært fordi jeg er meget stille og forsigtig og meget usikker.
Jeg har virkelig forsøgt at være social som aldrig før, da jeg er en ret usikker fyr.
Håber i kan hjælpe
Mvh. Anonym

(16 år)
Hej Anonym
Det lyder til, at det med dine venner og særligt din veninde fylder meget hos dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har rakt ud og skrevet herind til os.
Det giver mening
Du skriver, at du lige er startet i 1.g på gymnasiet og har fået en håndfuld gode venner. Det lyder rigtig dejligt, for det er skønt at have nogle gode venner. Samtidig skriver du også, at det gør dig ked af det, at hende pigen trækker sig fra dig. For du vil rigtig gerne være mere sammen med både hende og de andre fra vennegruppen. Derfor tænker jeg også at det er helt naturligt, at du bliver ked af det, og at det fylder hos dig.
Usikkerheden kan godt komme til at fylde mindre
Du skal også vide, at det med at blive usikker i sociale situationer er helt normalt. Der er noget rigtig mange oplever, når de starter på gymnasiet. For man vil måske rigtig gerne give et godt indtryk og sikre sig en god vennegruppe til de næste par år. Og når vi mennesker oplever, at der er noget på spil, så har usikkerheden det ofte med at titte frem. Derfor tænker jeg også, at det er meget naturligt, at den er kommet på besøg hos dig lige nu. For det lyder til, at du er rigtig glad for din nye vennegruppe.
Og heldigvis kan man godt skrue ned for usikkerheden, så den ikke kommer til at stå i vejen og spænde ben for en. I vores artikel om at give slip på usikkerheden, står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når den fylder. Så jeg tænker at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med pigen om det
Du skriver også, at du oplever at hende pigen er begyndt at trække sig fra dig. Og at det egentlig gør dig ret ked af det. Det kan jeg godt forstå, at det gør. For det kan godt føles lidt som en mavepuster, når det sker. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide, at du snakkede med hende om, hvordan du har det. Sådan så de svære tanker og følelser ikke kommer til at ligge inde i dig og ulme. Og så kan det også være, at dig og pigen kan få en snak om, hvordan rammerne for jeres venskab skal være. Sådan så det er rart for jer begge to at være i.
Og jeg ved godt, at det kan være hammersvært at skulle gøre, men heldigvis oplever de fleste, at det faktisk kan være rigtig rart at få snakket om tingene. Sådan så der bliver taget lidt luft ud af usikkerheden, bekymringerne og den tunge følelse.
Hvis du synes, at det er svært at skulle sige det, kan du også skrive en besked til din veninde, hvor du forklarer hende, hvordan du har det. Og uanset om du beslutter at snakke eller skrive til din veninde, kan det være en god ide at sørge for at holde bolden på egen banehalvdel og beskrive, hvordan man selv oplever tingene.
Vennerne
Du skriver også, at du rigtig gerne vil være mere sammen med de andre venner, men at det er svært fordi du er meget stille, forsigtig og usikker. Det kan godt være ret frustrerende, når man egentligt gerne vil være mere sammen med sine venner, men usikkerheden og forsigtigheden står i vejen. Derfor tænker jeg også, at det er naturligt, at det går dig på. Men når jeg læser dit brev, så synes jeg egentlig, at det lyder til, at du har gjort det ret godt i forhold til det sociale indtil videre. Derfor får du også bare lige et skulderklap herfra og en opfordring til at blive ved med at gøre mere af det, du allerede har gjort.
Og så tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide, at du snakkede med dine venner og fortalte dem, hvordan du har det. For når de ved, hvordan du har det, så kan de også bedre hjælpe og støtte dig. Måske de også kan være opmærksomme på fx at få spurgt om I skal ses, når de ved at det kan være lidt svært for dig. Langt de fleste venner vil i hvert fald gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem om noget, som bøvler for en.
Jeg tænker også, at der måske er nogle af dem, som har prøvet at have det sådan, og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Og om hvad de gør, når usikkerheden titter frem.
Snak med en anden om det
Nogle gange kan det også være rart at snakke med en, som slet ikke er en del af vennegruppen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være en forældre, en anden ven eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Du er altid velkommen hos Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og tale om det, der fylder. Intet er for stort eller småt og alle er velkomne hos Headspace. Og de frivillige, som arbejder der, er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når usikkerheden fylder, og man har oplevet, at ens gode veninde har trukket sig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være hammersvært når usikkerheden spænder ben, og man oplever at ens gode veninde trækker sig. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper i hvert fald på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper