Hej Mindhelper
jeg vi gerne stop et venskab for der er så meget drama i vores venskab og kan ikke blive ved men ved ikke hvad jeg skal gør!? vil i ikke nok hjælpe mig
Kh pigen der ikke vel være venner

(Pige, 13 år)
Kære Pigen, der ikke vil være venner
Det er rigtigt træls, når der er meget drama i et venskab. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ok at sige stop
Det lyder rigtigt træls, at der er super meget drama i dit venskab. For når der er drama, så kan det virkeligt bare fylde meget og tage meget energi fra en. Og når man er venner med nogen, så skal det jo helst være fordi, man bliver glad af at være sammen med personen. Så hvis man ikke har det sådan med sin ven mere for eksempel fordi, der bliver ved med at være helt vildt meget drama i ens venskab, så er det helt okay at sige, at man ikke har lyst til at være venner mere. For man skal ikke blive ved med at være i et venskab, hvis det bare tager mere energi fra en, end det giver. For eksempel fordi man hele tiden skal gå rundt og tænke på alt det drama, der er omkring venskabet.
Har I snakket om det
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg dog også til at tænke på, om du mon har snakket med din ven om det drama, som du oplever? Hvis du ikke har det, så synes jeg nemlig, at det ville være en rigtigt god idé at starte med at gøre det. Drama kan nemlig nogle gange godt opstå, fordi man ikke får snakket ordentligt sammen. Og derfor misforstår hinanden og taler hen over hovedet på hinanden. Hvis det er det, der sker, så hjælper det tit at sætte sig ned og snakke sammen om det og virkeligt lytte til, hvad den anden fortæller en.
For når man lytter til hinanden oplevelser, så kan man nogle gange få opklaret, hvad det egentligt var, der skabte al dramaet til at starte med. Hvis du har lyst til det, så kan du læse mere om, hvordan man kan snakke med sine venner om konflikter og drama i den artikel, jeg har linket til. Måske er der nogle gode råd i den, som du kan bruge.
Sig det, som det er
Som jeg skrev, så er det helt okay at vælge, at man ikke har lyst til at være venner mere, hvis man ikke længere har det godt med venskabet. Så det er helt okay, hvis du har det sådan, at du faktisk bare ikke gider at være venner mere og ikke har lyst til at forsøge at redde trådene omkring dramaet ud. Men jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er lidt svært at finde ud af, hvordan du skal stoppe venskabet. For hvordan får man lige sagt på en ordentligt måde, at man ikke vil være venner mere?
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at sætte dig ned og snakke ansigt til ansigt med din ven og være ærlig omkring, hvordan du har det. Men husk at holde det, som du fortæller på din egen banehalvdel. Det vil sige, at du holder dig til at fortælle, hvordan du oplever venskabet. Det kunne for eksempel lyde sådan her: “jeg kan mærke, at der er utroligt meget drama i vores venskab, og det tager rigtigt meget energi fra mig. Derfor har jeg brug for, at vi stopper venskabet her.” På den måde bliver det nemlig nemmere at få det sagt på en pæn måde, fordi du nemmere undgår ved at uheld at komme til at få beskyldt din ven for nogle ting, som vennen måske ikke synes, at han eller hun har gjort.
Snak med nogle andre venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle andre venner eller veninder, som du kan snakke med om det her? Hvis du har det, så kunne det måske være rigtigt rart for dig. For selvom du måske er super træt af det her venskab lige nu, så er der vel også en grund til, at I blev venner til at starte med. Derfor kan det også være super hårdt at stoppe et venskab, også selvom det er det, man helst vil.
For man kan nemt komme til at savne alle de gode oplevelser, som man trods alt også har haft sammen. Og det kan være rigtigt rart at have nogen at dele de tanker og følelser med, så man ikke skal gå med dem helt alene. Hvis der er nogen, du hellere vil snakke med end dine andre venner og veninder, så kan du også sagtens gøre det. Det kunne for eksempel være dine forældre, en god søster eller en helt tredje person. Det er nemlig ikke så vigtigt lige præcis, hvem du snakker med.
Tag fat i Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børnetelefonen, hvis du har brug for at snakke med nogen om det her venskab, som du gerne vil have stoppet. Hos Børnetelefonen sidder der nogle super søde og dygtige rådgivere, der kan snakke frem og tilbage med dig om, hvordan du bedst kan få stoppet det her venskab på en måde, der er god for dig.
Og på Børnetelefonen kan du faktisk også skrive et brev, der bliver lagt op på deres side, hvor du så kan få mulighed for at høre andre børn og unges tanker. Det kan være, at det også kunne være lidt rart, fordi der måske er nogen af dem, der har stået lidt i samme situation og kan fortælle, hvad de gjorde, der hjalp dem? Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Det er hammersvært at stoppe et venskab, for det kan være svært at finde ud af, hvordan man lige får det gjort på en god måde. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper