Hej Mindhelper
Min veninde og jeg er vokset fra hinanden inde for de seneste par måneder. Der har været mange misforståelser mellem os og vi har kun fået hinandens tanker af vide gennem fælles venner. Hun er nu også blevet sur på mig på grund af en joke je sagde, som ikke omhandlede hende, men alligevel tog rimelig personlig. Jeg vil gerne snakke ud med hende om problemerne, men det er for svært for mig at tage fat i hende/skrive til hende.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er rigtigt svært, når man er blevet uvenner med en veninde. For hvordan kommer man så lige til at snakke med hinanden igen på en god måde. Og måske finder modet og ordene til at tage fat i sin veninde. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når der er konflikter
I næsten alle tætte venskaber vil der engang i mellem komme konflikter. Og jo mere man holder af hinanden, jo mere sårbar kan man også være i forhold til hinanden. Så kan det være rigtigt svært at få snakket om tingene, fordi man kan blive nervøs for, om det ender i skænderier, eller man ender med at få sagt noget, som måske kan gøre det endnu værre. Er det også sådan du har det?
Du skriver, at dig og din veninde er ved at vokse fra hinanden. Det er der selvfølgelig også en risiko for kan komme til at ske, hvis man forandrer sig i forskellige retninger. Men samtidigt kommer jeg også til at tænke på, om det måske er misforståelserne, der er skyld i konflikterne. Og ikke så meget, at i er ved at vokse fra hinanden? For hvis det er det, så kan det sagtens være, at det kan løses ved at få snakket tingene igennem. Og hvordan får man så lige startet sådan en samtale op?
Jeg vil anbefale dig, at prøve at læse vores artikel om, hvordan man håndterer konflikter. For der står en masse gode råd til lige netop det der med at skulle snakke om noget sårbart. Jeg synes især rådet om, at holde sig på egen banehalvdel (råd nr. 5) og lytte godt efter, hvad den anden siger (råd nr. 4) er virkeligt gode. For hvis du lytter roligt og åbent til, hvad din veninde siger, så vil hun nok også føle sig lyttet til og set. Og det kan gøre det nemmere, at få snakket om de ting, som man er blevet uvenner over. Hvis du så samtidigt sørger for at holde dig på egen banehalvdel og snakke om dine egne oplevelser, så kan man undgå, at komme til at skylde skylden på den anden. Og så er der større chance for, at din veninde vil gøre sit bedste for også at prøve at forstå tingene fra din side af.
Gå en tur sammen
Hvis man har nogle problemer, som man skal snakke om, så kan det være en rigtig god ide ikke at gøre det på skrift over telefon eller computer. Men i stedet at mødes ansigt til ansigt, så man har de bedste muligheder for at kunne forstå hinanden. Hvis man prøver at snakke sammen gennem beskeder, så er der nemlig risiko for, at man kan komme til at misforstå, hvad den anden skriver. Simpelthen fordi det kan være så super svært at finde ud af, hvordan man skal tolke beskeder på skrift. Derfor kan du også overveje, at skrive til din veninde og spørge hende ad, om hun måske kunne tænke sig at gå en tur sammen med dig og lige snakke sammen? For det kan være en rigtig rar måde, at få snakket om svære ting på. Når man går ture, så kan det være nemmere at lytte og snakke. Og man behøver ikke sidde overfor hinanden og kigge hinanden i øjnene hele tiden. Måske kunne det være en rar måde at gøre det på?
Selvom der er konflikter i jere venskab lige nu, så kan det sagtens være, at i kan snakke om problemerne sammen, så venskabet kan godt igen. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med jeres venskab.
De bedste hilsner fra en Mindhelper