Hej
Jeg er 14 år, og jeg har det ærligt elendigt fortiden. Jeg har det elendigt fortiden. Jeg spiser næsten ikke, jeg lukker mig selv inde i mine dårlige tanker, og jeg giver mig selv skylden for alt.
Jeg valgte at tag et valg som alle sagde jeg ville komme til at fortryde. Jeg lukkede mine gamle venner ude, og brugte mine tid på nogle mennesker der virkelig er dårligt selskab. Jeg troede virkelig jeg betød noget for dem, men nu viser det sig at de er totalt ligeglad med mig. Jeg føler mig så dum og nu har jeg mistede så mange kerne venner der altid ville ha været der for mig.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Hver dag bliver bare værre og værre og mine tanker vokser sig som en stor regnsky og overskygger alt sol.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Æv, hvor lyder det som en virkeligt svær og hård situation, du er i lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Vi kan alle træffe forkerte valg
Det lyder super hårdt, at du kom til at lukke dine gamle venner ude til fordel for nogle nye venner, som du troede, du kunne stole på. Men som faktisk viste sig at være ret ligeglad med dig. For det gør rigtigt ondt, når man bliver svigtet af nogen, som man troede, man kunne stole på. Og det gør endnu mere ondt, når man faktisk har valgt de mennesker over nogle andre. For så står man lige pludseligt meget alene tilbage. Og det er mega hårdt.
Men det med at komme til at træffe forkerte valg er noget, som vi alle sammen kommer til at gøre. Og jeg tror, der er rigtigt mange, der har prøvet det med at blive fascineret af nogle mennesker, som egentligt ikke er særligt gode for en. Men som man alligevel kommer til at vælge over sine gamle venner, fordi det føles spændende at være sammen med dem. Så det er du ikke alene om at have gjort. Og jeg tænker heller ikke, at alting behøver at være tabt. Det kan godt være, at der er en vej tilbage til dine gamle venner igen, selvom det ser sort ud lige nu.
Snak med dine gamle venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine gamle venner og sige undskyld til dem, efter du ikke længere snakker med de andre? Hvis du ikke har det, så tænker jeg, det ville være en god idé at prøve det. For det er i hvert fald et første skridt på vej tilbage imod dine gamle venner. Jeg ved godt, at det kan være rigtigt svært at gøre det. For det er ikke altid det nemmeste i verden at indrømme, at man tog fejl. Det kan godt føles lidt som et slag i stoltheden. Men der er det vigtigt at prøve huske sig selv på, at vi som sagt alle kommer til at træffe nogle forkerte valg ind imellem.
Og det allerbedste man kan gøre, når man har begået sådan en fejl, er faktisk at sige undskyld. For så viser man, at man godt ved, at man har gjort noget, der måske ikke var helt okay. Og at man er rigtigt ked af det. Det kan de fleste godt tilgive, hvis de kan se, at man kommer med en oprigtig undskyldning. Det lyder jo også som om, at du faktisk var rigtigt gode venner med dine venner før. Så måske de også savner dig. Og er villige til at give dig en chance mere, hvis du kommer til dem og siger undskyld og fortæller, at du er rigtigt ked af det.
Der er jo desværre også en risiko for, at dine veninder ikke har lyst til at godtage din undskyldning, hvis de synes, at din fejl var for stor. Det er rigtigt hårdt, hvis det er sådan. Men så kan det måske også hjælpe lidt, at du ved, at du i det mindste har prøvet. Og at du faktisk har fået sagt undskyld til dem.
Snak med nogen
Jeg tænker, det giver god mening, at du har det rigtigt elendigt for tiden. For når man står i en virkeligt svær situation, som du gør lige nu, så er det helt normalt, at ens humør bliver påvirket af det. Men det er mega hårdt at gå rundt og være så ked af det, som du er for tiden. Derfor er det også vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå med dine tanker og følelser alene, når de er så svære. Jeg kan godt forstå, hvis det ikke er det, du har mest lyst til. For det er helt normalt at komme til at lukke sig selv lidt inde med sine tanker, når man har det svært. Men det er rigtigt vigtigt, at du prøver at åbne dig op alligevel. For svære og tunge tanker har det med at bygge sig op indeni, hvis man går med dem alene.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som plejer at være god til at lytte til dig? Og som du er tryg ved at snakke med. Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste forældre plejer gerne at ville lytte til sine børn, når de har det svært. Og de vil som regel også rigtigt gerne prøve at hjælpe, hvis de kan. Fordi de holder af en og vil en det bedste. Men du kan også sagtens snakke med en anden voksen, hvis der er en, du er mere tryg ved. Det kunne for eksempel være et andet familiemedlem eller en sød lærer på din skole. Hvis det er for svært for dig at starte med at sige det, så kan du altid skrive det ned i et brev. Og så aflevere det til den, du gerne vil snakke med. Så kan de læse brevet og stille dig spørgsmål til det bagefter. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke behøver at styre samtalen så meget selv.
Du er altid velkommen hos Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Hos Headspace siger man nemlig, at der ikke er noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med ungee, der har været i alle mulige super svære situationer. Så de skal nok forsøge at hjælpe dig så godt, de kan. Og så kan du være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå med alle de her virkeligt tunge tanker og følelser alene. For det fortjener du ikke.
De bedste hilsner fra en Mindhelper