Hej
jeg er en pige på 15
Jeg oplever at jeg altid sidder derhjemme alene i weekenderne mens mine venner hænger ud sammen.
Jeg føler mig rigtig alene og føler ikke at jeg har nogle venner
Hvad skal jeg gøre?

(15 år)
Kære Pige på 15 år
Det er rigtigt æv at sidde derhjemme alene, når man ved, at ens venner er ude sammen. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det kan blive bedre
Du skriver, at du har en oplevelse af at sidde derhjemme alene, mens dine venner hænger ud. Når du har den oplevelse, så giver det rigtigt god mening, at du også føler dig alene. For vi mennesker er flokdyr, så vi er bygget til at have brug for at høre til i en gruppe. Det er vi fordi, det var vigtigt for, at vi kunne overleve dengang, vi stadig boede på savannen. For hvis man gik alene rundt der, så var risikoen for at blive spist af et rovdyr meget større.
Så når vi ikke føler, at vi er en del af det, der foregår rundt omkring os, så kommer vi til at føle os alene og ensomme. Og det er nogle følelser, der gør hammer-ondt, fordi de skal hjælpe os med at finde tilbage i gruppen og i sikkerhed igen. Men du skal vide, at du ikke er alene. De fleste mennesker oplever at føle sig alene og ensom på et tidspunkt i livet. Men heldigvis behøver det ikke at være sådan for altid. Der er en vej ud af det igen, hvis man føler sig alene eller ensom. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til.
Snak med dine venner
Når man sidder derhjemme og ser sine venner have det sjovt uden, at man selv er blevet inviteret. Så kan man godt komme til at tænke, at de ikke har inviteret en, fordi de i virkeligheden ikke er ens rigtige venner. Er det mon også sådan, det er for dig? Men det behøver ikke at være derfor, at ens venner ikke inviterer en. Nogle gange er det måske fordi, de tænker, at det de laver, alligevel ikke er noget, man ville synes var sjovt. Og andre gange er det måske bare fordi, de ikke har tænkt over, at man godt kunne tænke sig at være med.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har fortalt dine venner, at du godt kunne tænke dig at være med, når de hænger ud? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal prøve at gøre det. For hvis I snakker godt sammen og har det sjovt ovre i skolen for eksempel. Så tænker jeg ikke, at de ville have noget imod at have dig med, når de hænger ud. De fleste vil nemlig gerne have en ekstra med, hvis man bare spørger.
Kan du lære nogle nye mennesker at kende?
Hvis du har fortalt dine venner, at du gerne vil med, og de stadig ikke inviterer dig. Så tænker jeg på, om du mon kan lære nogle nye mennesker at kende? For det er ikke i orden, hvis dine venner holder dig udenfor med vilje. Og du fortjener at have nogle venner, der behandler dig ordentligt og gerne vil have dig med, når de laver noget sammen.
Hvis du har en hobby eller noget, som du bare bruger meget af din fritid på. Så kan du jo se, om ikke der er nogen, der dyrker samme hobby i nærheden af dig. Fritids – eller sportsklubber er nemlig et rigtigt godt sted at lære andre mennesker at kende. For så ved man, at man har noget tilfælles, som man altid kan starte en samtale op omkring.
Det kan også være, der er nogle andre i din klasse, der virker søde, som du godt kunne tænke dig at lære bedre at kende. Så kan du prøve at høre, om de kunne have lyst til at lave noget sammen. Du kan også prøve at kigge i vores artikel om at lære nye mennesker at kende. Der er nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan komme i kontakt med nye mennesker.
Tag en snak med dine forældre
Jeg synes også, at du skal prøve at snakke med dine forældre om, at du føler, du sidder alene i weekenden. For det kan være rigtigt rart at have nogen at snakke med, når man går og føler sig alene. Vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, hvis vi har det svært. Så selvom det måske ikke hjælper på at få dine venner til at invitere dig med, når de hænger ud, kan det alligevel gøre det hele lidt lettere, hvis du har nogen at snakke om det med.
Kender du Ventilen?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender til Ventilen? Ventilen er et mødested for unge, hvor man kan komme, hvis man føler sig alene eller ensom. Her kan man møde andre unge, der har det lidt på samme måde. Der er nogle super søde frivillige i Ventilen, som hjælper med at sørge for, at der ikke er nogen, der kommer til at være udenfor. Og det kan være rigtigt rart at møde andre, der har det lidt på samme måder som en selv. Så hvis du har mod på det, kan du jo tjekke om Ventilen har et mødested i nærheden af dig.
Det er ikke sjovt at sidde alene derhjemme og se på, at ens venner har det sjovt sammen uden en. Derfor håber jeg også, at der er er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper