Min veninde blev sur over, at jeg skulle spille med drengene, da vi skrev sammen. Hun skal også tit noget andet, når vi skriver. Kan jeg sige det til hende?
Hej.
Jeg har en veninde som jeg tit skriver med og godt kunne tænke mig at få noget mere med. Tit plejer hun at sige at hun lige skal noget når vi er igang med at skrive med hinanden.
Men så var der engang hvor jeg skulle til at spille med mine venner og skrev det til hende midt i en samtale og det gjorde åbenbart hende sur. Hun skrev at hun ikke kan lide når andre folk laver ligegyldige ting før hende og at hvis jeg skal spille med mine venner at jeg så ikke burde skrive til hende til at starte med
Skal jeg skrive til hende at jeg er ked af det og at jeg ikke vil gøre det igen eller skal jeg sige til hende at hun også tit gør det samme mod mig?
Alt hjælp er virkelig værdsat

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16 år
Det er altid svært, når man får gjort en anden sur ved et uheld. Fordi man faktisk ikke vidste, at man gjorde noget, der kunne gøre den anden sur. Så jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Tag en snak med hende
Du spørger, om du godt kan fortælle din veninde, at hun også nogle gange laver noget andet, når du skriver med hende? Og det tænker jeg godt, du kan. Faktisk tænker jeg, at det er lidt vigtigt, I får snakket sammen om det. Så I ikke kommer i sådan en situation igen. Men du skal huske at skrive det til hende på en ordentlig måde. Så du ikke bare får skrevet: “du gør faktisk tit det samme mod mig,” men i stedet får forklaret hende, at du ikke gik midt i jeres samtale for at gøre hende sur. Men at du bare ikke havde tænkt over, at det kunne gøre hende sur, fordi du oplever, at hun også indimellem lige skal noget andet, når I skriver sammen.
Lav nogle aftaler
Jeg kommer også til at tænke over, om din veninde mon blev sur, fordi hun faktisk blev lidt ked af, at du skulle gå midt i jeres samtale? Nogle gange når man bliver ked af det, kan man nemlig godt reagere med at blive sur. Derfor tænker jeg også, at det måske ville være en god idé at lave nogle aftaler om, hvad I er okay med, når I skriver sammen. Så er det nemlig nemmere at undgå at komme til at gøre hinanden sure eller kede af det ved et uheld. Fordi I begge to ved på forhånd, hvad den anden ikke synes er rart, når I skriver sammen. Det kunne jo for eksempel være, at hvis I ved, I skal et eller andet i løbet af samtalen, så skriver I det lige, når I starter med at skrive med hinanden. Så ved I det nemlig fra starten af samtalen. Og det kan nogle gange være rart, for så bliver man ikke overrasket over, at den anden er nødt til at gå. Du kan finde flere gode råd til, hvordan man kan løse konflikter med sine venner i den artikel, jeg har linket til.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine venner om den her situation? Det er nemlig guld værd at have nogen at snakke med, når man står i sådan en situation, hvor man ikke helt ved, hvad der er det bedste at gøre. Så skal man nemlig ikke gå alene og tumle med alle sine tanker omkring, hvad der mon er rigtigt at gøre. Og man kan få andres tanker omkring, hvad de ville have gjort. Måske dine venner endda har stået i en lignende situation og kan fortælle dig, hvad de gjorde?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din veninde, så I kan blive gode venner igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper