Jeg kom til at tænke på, om jeg kunne få nogle gode råd til at få nogle venner
Hej Mindhelper
Jeg vil gerne have hjælp til at få venner.

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Det kan være super svært at få nye venner. Så jeg kan godt forstå, at du godt kunne bruge nogle gode råd til det. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Øv dig i at opsøge folk og smalltalke
Du vil gerne have hjælp til at få venner, så jeg vil gå lige til sagen. Der er desværre ingen nem vej til at få venner. Det kræver, at man øver sig og bliver ved med at prøve. Og det kan være hamrende svært i starten. Men jo flere gange du prøver det, jo nemmere bliver det. Det er en god ting at starte med at øve sig i at smalltalke. Det gør det nemlig nemmere at komme i kontakt med mennesker. Vi har nogle tips til at smalltalke, som jeg tænker vil være en god idé for dig at kigge på.
Find venner igennem hobbyer
Mange unge mennesker får deres venner gennem nogle interesser eller hobbyer. Så jeg kommer til at tænke på, om du har nogle af dem? Hvis du har, er det bare om at få meldt dig ind i nogle klubber, der dyrker din hobby. Grunden til, at det er en god idé, er, fordi du har interessen tilfælles med de andre unge. På den måde har man altid interessen, som man kan snakke om og vende tilbage til. Og derfor kan det være nemmere at falde i snak med andre og holde samtalen kørende. Hvis du har lyst kan du læse om flere tips til at lære nye mennesker at kende.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig hårdt, hvis man går rundt og ikke har de venner, man gerne vil have. Derfor er det også vigtigt at få snakket med nogen om det. Og også snakke om, at du faktisk kæmper med at finde nogle venner. Her tænker jeg, at du kan snakke med dine forældre. De kender dig og vil sikkert rigtig gerne støtte dig i det her. Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre, er der også andre muligheder. Du kan for eksempel tage fat i Headspace. Her sidder der nogle søde rådgivere klar til at lytte til dig, men også komme med forslag og gode råd til, hvordan du kan få venner. Og så kan du være helt anonym, hvis du har brug for det.
Der er væresteder for ensomme unge
Nogle gange, hvis man kæmper med at få venner, kan man komme til at føle sig ensom. Og hvis du har det sådan, er det vigtigt, at du snakker med nogen om det. Der er heldigvis meget fokus på ensomhed. Og derfor er der også flere væresteder for ensomme unge. Et af disse væresteder er Ventilen. De har mødesteder rundt omkring i landet. Så måske er der et sted tæt på dig? Det kan du i hvert fald undersøge.
Jeg håber, at du har fået noget hjælp, du kan bruge til noget. Jeg ønsker alt det bedste for dig i forhold til at få venner. Og husk: Få det sagt til nogen tæt på dig, så de kan støtte dig. Du skal ikke gå alene med det her.
De bedste hilsner fra en Mindhelper