Kære Mindhelper
Jeg er lige ved at afslutte 1. g, og jeg er rigtig glad for at gå der, og jeg har nogle rigtig gode venner.
Mit problem er dog at hver gang nogle snakker om at lave noget sammen i fritiden og i weekenderne, har jeg slet ikke lyst, og jeg håber altid at der kommer noget i vejen for planerne. Jeg vil meget hellere bare være derhjemme sammen med min familie, også selvom jeg ikke har noget at lave.
Hver gang det sker, bliver jeg nærmest sur på mig selv, og tænker at det virkelig ikke burde være sådan, når nu jeg har sådan nogle gode venner. Jeg kan også se på fx instagram at andre unge på min alder hele tiden laver noget med deres venner, og derfor kommer jeg til at føle mig enormt forkert.
I det hele taget er jeg bare et meget selvstændigt og introvert menneske, der fx helst også vil lave skoleopgaver selv.
Jeg bliver altid lidt bange for tanken om, at hvis jeg så laver noget sammen med mine venner, så kan de slet ikke få nok, og så vil de bare lave noget hele tiden, og at det bliver alt for meget, også selvom det aldrig ender sådan.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få disse tanker ud af hovedet, for det er vel ok at have det som jeg har det?
Hilsen C, 17 år

(17 år)
Hej 17 årig
Hvor lyder det dejligt, at du har fået nogle gode veninder i din klasse. Men det kan godt være svært, når man ikke har lyst til at ses lige så meget med dem, som de måske gerne vil. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Til at starte med vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er udelukkende for at være sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit spørgsmål.
Du er helt OK
Du slutter dit brev af at spørge, om det er OK at have det, som du har det. Og det er det helt bestemt. Vi mennesker er nemlig meget forskellige, når det kommer til, hvor meget vi har brug for at se venner og bekendte uden for skole eller arbejde. Der er nogen, som har det bedst og er gladest, hvis de er sammen med sine venner hele tiden. Det er dem, man kalder ekstroverte.
Og så er der andre, der har det lidt som dig. De synes, det er fantastisk at have nogle gode venner, som de kan have det sjovt med i skolen. Men når de har fri fra skole, så har de brug for at komme hjem til sig selv og sin familie for at lade op til næste dag. Dem kalder man introverte, og det er lige så okay at være introvert, som det er at være ekstrovert. Det er bare en anden måde at være i verden på. Du kan læse mere om at være introvert i den artikel, jeg har linket til.
Insta er ikke hele sandheden
Det lyder som om, du kommer til at sammenligne dig med de posts, som du ser på Insta. Det kan jeg sagtens forstå, og det er der ikke noget mærkeligt i. For vi mennesker er udviklet til at sammenligne os med hinanden, fordi det har været smart for os engang. Men dengang boede vi sammen i grupper af 10 – 20 mennesker.
I dag har vi hele verden at sammenligne os med, fordi vi hele tiden kan følge med i, hvad andre laver på Insta. Og så kan man hurtigt komme til at føle sig forkert, hvis det ser ud som om, alle andre på ens egen alder er ude med sine venner hver weekend. Men det er så vigtigt at huske på, at de fleste ikke poster på Insta, når de sidder derhjemme. De poster, når de er ude at opleve noget, som de synes, det er værd at dele. Så det er kun små glimt af deres hverdag, man ser på Insta. Derfor kan det også være en god idé at prøve at øve sig i at lade være med at sammenligne sig selv for meget med det, der foregår der.
Acceptér at tankerne popper op
Det lyder som om, det er tankerne om, at du er forkert, du gerne vil have til at stoppe. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg sagtens forstå, for det er ikke særligt rart at gå og føle sig forkert. Men vi kan ikke selv styre vores tanker, selvom det kunne være rart nogle gange. De kommer og går, som det passer dem. Derfor kan man heller ikke bare få sine tanker til at gå væk.
Men man kan godt prøve at øve sig i ikke at give sine tanker alt for meget opmærksomhed. For jo mere opmærksomhed man giver sine tanker, jo mere kommer de til at fylde. Så hvis man øver sig i at acceptere, at tankerne popper op ind imellem men, at de ikke behøver at have ret. Så kommer de også tit til at fylde mindre. Det er for eksempel det, man gør i Mindfulness. Hvis du har mod på at prøve det af, så kan du prøve vores gratis online-forløb om netop Mindfulness, som jeg har linket til.
Snak med dine venner
Har du prøvet at snakke med dine veninder om, hvordan du har det? At du er virkeligt glad for, at du har sådan nogle gode venner som dem. Men at du har brug for bare at være hjemme hos dig selv og din familie i eftermiddagen? Hvis ikke du har det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en god idé at gøre det.
For det lyder som om, det er nogle venner, du har det rigtigt godt sammen med. Så forhåbentligt kan de sagtens forstå, hvordan du har det, når du fortæller dem det. Og så ved de det, og så er det måske nemmere for dig at sige det, når du ikke har lyst til at være med til noget. Sådan så du slipper for at bruge din energi på hele tiden at gå rundt og håbe på, at dine planer bliver aflyst.
Snak med din familie
Jeg kommer til at tænke på, om du har delt dine tanker omkring, at du egentligt hellere vil være hjemme i weekenderne og om eftermiddagen med din familie? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. For det kan være rigtigt rart at have nogle at dele sine tanker med, når man går og føler sig lidt forkert. Det er nemlig sådan nogle tanker, der godt kan vokse sig større og komme til at fylde endnu mere, hvis man går med dem alene.
Samtidigt så er det også tit sådan, at der er nogen i ens familie, som man minder lidt om personlighedsmæssigt. Det kan være, du allerede selv kan se, at du måske minder lidt om en bestemt person på det område. Hvis du kan det, så kan du måske også prøve at snakke specifikt med den person. For det kan være, at de måske kan genkende nogle af de ting, du fortæller. Og det kan være rigtigt rart at vide, at man ikke er alene.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du om ikke andet kan tage med fra mit svar, at du ikke er alene om at have det, som du har det. Og at det er helt okay.
De bedste hilsner fra en Mindhelper