Jeg går i en midlertidig klasse med nogle fantastiske mennesker. Men vi skal splittes op i nye klasse inden længe, og jeg er bange for at miste dem.
Hej Mindhelper
Jeg har det meget svært ved at forlade mennesker, i frygt for at miste dem. Jeg er startet på ny skole, men det er kun en midlertidig klasse så skal forlade dem snart og ud i nye klasser. Men jeg tror aldrig jeg har haft så fantastiske mennesker omkring mig. Det gør så ondt at jeg føler at jeg skal tage afstand fra folk jeg holder uffateligt meget af. Fordi jeg er bange for at jeg mister dem eller de er ligende mine tidligere venner som måske ikke var de sødeste mod mig i perioder. Nogle gode råd?

(Pige, 16 år)
Kære du
Det er rigtig svært at skulle væk fra nogle mennesker, man holder rigtig meget af. Det kan være rigtig hårdt, og det er helt naturligt, at man bliver bange for at miste dem i processen. Så du er ikke alene om at have de tanker, du har.
De har det måske på samme måde?
Når vi møder mennesker, vi er glade for, er det helt almindeligt, at det føles hårdt, når vi skal skilles fra dem. Og lige så naturligt, at vi frygter, hvad det vil betyde for det forhold, vi har til dem. Det lyder på mig, som om det er noget, der virkelig fylder for dig for tiden. Og det er klart, hvis de er begyndt at betyde rigtig meget for dig, hvilket jo er helt fantastisk skønt at læse. Jeg kommer bare til at tænke på, om de mon ikke også har det på samme måde som dig? Har du snakket med dem om det, at I skal starte i nye klasser, og at du er bange for at miste dem? Ellers synes jeg, at du skal overveje at gøre det. Det er ofte rigtig rart at dele den slags tanker med andre.
Det stammer fra forfædrene
Nu har jeg skrevet nogle gange, at dine tanker og din frygt er helt almindeligt. Og det er der faktisk en god grund til. Vi som art er nemlig kodet til at være flokdyr, fordi vi i tidernes morgen ikke kunne overleve alene. Derfor betyder det også, at vores krop er kodet til at reagere med frygt, når vi står overfor at blive skilt fra vores flok. Så frygten for at forlade nogle, vi er rigtig tætte med – altså vores folk – stammer helt tilbage fra dengang. Dengang handlede det som sagt om overlevelse, men følelserne bliver stadig vækket i os den dag i dag, når vi har udsigt til at skulle skilles fra nogle, vi er tætte med.
Du behøver ikke at miste dem
Jeg kommer til at tænke på, om du tidligere har oplevet at skulle forlade nogle, du holdt meget af? Og om det betød, at du faktisk mistede dem? Det kan nemlig godt farve den måde, vi tænker om fremtidige situationer. Men mit bedste råd til dig er at snakke med dem om dine tanker og så forsøge at holde kontakten vedlige. Jeg forstår, at det kan være sværere at holde kontakten, hvis man bliver adskilt. Men det at blive adskilt behøver ikke at være lig med, at man mister personerne. Så længe man gør en indsats for at holde ved, er der gode muligheder for, at det også bliver tilfældet.
Stol på, at de er gode
Du skriver, at de mennesker, du har svært ved at skulle skilles fra, er helt fantastiske. Samtidig udtrykker du frygt for, om de kan ligne nogle af dine tidligere venner, der ikke altid var søde ved dig. Her er mit bedste råd til dig i første omgang at stole på, at de er de søde mennesker, som du har fået et indtryk af, at de er. Hvis det så senere viser sig, at de ikke er så fantastiske, ville jeg fortælle dem, hvordan jeg har det, så I kan snakke om det.
Hvordan håndterer du svære situationer?Når vi står overfor svære situationer i vores liv, griber vi fat i forskellige strategier, når vi skal overkomme de situationer. Nogle af hensigtsmæssige, andre knap så meget. De strategier kalder man for copingstrategier. Jeg tænker, at det kunne give mening for dig at give artiklen et kig. Måske er der nogle strategier, som ville være gode at gøre brug af i din situation?
Jeg håber, at du tager med fra mit brev, at det, du oplever lige nu, er meget almindeligt. Vi alle kan have de følelser, du beskriver, når vi skal væk fra nogle, vi er tætte med. Men det betyder ikke, at venskaber går i stykker og ikke består. Hvis venskabet er godt, skal I nok finde en måde at holde kontakten på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper