Hej Mindhelper
Jeg har en bekendt real Madrid fan der føler sig meget presset i hverdagen. vi har lige læst jeres råd op til ham, men han tager ikke imod dem. han har autiske udsving. hvad kan vi gøre. SOS!!!!

(17 år)
Kære Du
Det kan være frustrerende, når man prøver at hjælpe en bekendt, men at han ikke tager imod de råd, man giver. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Godt at du har rakt ud
Når man ser en bekendt være presset og ikke have det godt, er det helt normalt, at man gerne vil hjælpe personen. For det er ikke rart at se, at andre kæmper med nogle svære ting. Derfor skal du også have et stort skulderklap for, at du har prøvet at hjælpe din bekendte. Det bedste man kan gøre, når der er en man kender, som føler sig presset er nemlig at vise at man er der for dem.
Men det er også vigtig for mig at sige, at det ikke er dit ansvar, at få din bekendte til at få det bedre. For i sidste ende, er det ham selv som vælger, om han vil tage imod hjælpen eller ej.
Få hjælp af en anden
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at tale med en voksen om det. For måske kan den voksne så finde ud af, hvad i kan gøre, og hjælpe din ven. Det kan f.eks. være, at du kan tale med dine forældre, en lærer, eller en helt tredje?
Du kan også læse artiklen Bekymret for en ven? Få 3 gode råd. Måske er der noget i den, som du kan bruge?
Hos Børnetelefonen vil de altid lytte
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med en voksen udefra, så kan du også ringe til Børnetelefonen. Børnetelefonen er både for børn og unge. Og dem må man også godt ringe til, hvis man er bekymret for sin ven, og er i tvivl om, hvad man skal gøre. Rådgiverne hos Børnetelefonen er rigtig søde og dygtige. Så dem kan jeg varmt anbefale at hive fat i.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når en bekendt kæmper med nogle svære ting. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper