Hej Mindhelper
Jeg har autisme og social angst, hvilet gør det rigtig svært for mig at tale med andre mennesker. Jeg går gymnasiet og vil gerne få venner, men det er så svært for mig ”bare” at gå hen og snakke med folk. Jeg sidder for det meste alene tilbage i pauserne, og jeg tror at folk synes, jeg er afvisende, men det er ikke fordi, jeg ikke vil tale med nogen. Jeg har bare rigtig sært ved det.
Har I nogle gode råd til, hvad jeg skal gøre?

(16 år)
Hej 16 årig
Det kan være mega svært og frustrerende, når man egentlig gerne vil tale med andre mennesker, men ikke helt ved, hvordan man skal gribe det an. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Autisme
Du skriver, at du har autisme og social angst, og at det gør det svært for dig at tale med andre mennesker. Det lyder hammerfrustrerende. Men du skal vide, at det er normalt, at det med at tale med andre mennesker kan være en udfordring, når man har autisme. En del mennesker med autisme oplever, at det kan være svært at aflæse andre mennesker og tyde de sociale ques. Det kan fx være ting som ansigtsudtryk, ironi eller jokes, som kan være svære at aflæse. Og det kan godt gøre en usikker på, hvad man skal gøre i den sociale situation. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes, det kan være svært at gå over og tale med andre mennesker.
Øvelse gør mester
Men ligesom med mange andre ting i livet, så bliver man bedre, når man øver sig. Og det gælder også, når man skal lære de sociale spilleregler at kende. Så selvom det kan være mega svært at gøre, så tænker jeg alligevel, at det kunne være en god ide, at du prøvede snakke med nogle af de andre i klassen. Og de første par gange, kan det godt føles mega ubehageligt og skræmmende, men de fleste oplever heldigvis, at det bliver nemmere og nemmere nu flere gange, de gør det.
Jeg tænker også, at der måske er noget i vores artikel Sådan lærer du nye mennesker at kende, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak om noget fagligt
Sommetider kan det være rart at vide, hvad man vil spørge den anden om inden man går over til personen. Og det kan nogle gange føles mindre skræmmende at starte med at snakke om noget, som ikke handler om en selv. Så ift. til dine klassekammerater tænker jeg, at du kunne spørge om noget fagligt eller snakke om noget, som er sket på gymnasiet. Og på den måde ligeså stille lære dine klassekammerater bedre at kende.
Måske er der også noget i vores artikel om smalltalk, som kunne hjælpe dig på vej. I den står det nemlig nogle gode råd til, hvordan man skaber kontakt, og smalltalker med andre.
Har du en interesse?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har en interesse? For jeg ved, at nogle gymnasier har nogle klubber, som man kan melde sig til. Det kan fx være brætspil, sport eller noget helt tredje. For så har man i hvert fald den ting, som man kan snakke om og være fælles om. Og det kan være rart at have det at snakke om, så man ikke hele tiden selv skal finde på et nyt emne at snakke om.
Så hvis de har det på dit gymnasium kunne du måske give det et skud, og prøve at komme til et af deres arrangementer?
Snak med nogen om det
Når man går og bøvler med noget svært, kan det være rigtig rart at tale med nogen om det. Både for at få luft for sine tanker, men også fordi den anden måske har et godt råd eller to til en. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være dine forældre, en lærer eller en helt tredje.
Studievejledningen
Nogle af dem, som også kan være gode at snakke med, når man har det svært ved at få venner på gymnasiet er studievejledere. De ved nemlig en hel masse om trivsel, og vil som regel rigtig gerne hjælpe og lytte, når man tager fat i dem. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan bestille en tid hos.
Får du hjælp?
Når jeg læser dit brev kommer jeg også til at tænke på, om du går i behandling og får hjælp til din autisme og angst?
Hvis du gør, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtig god ide at fortælle din behandler om, at du bøvler med at snakke med andre mennesker. For så kan det være, at din behandler måske kan hjælpe dig med det.
Hvis du ikke får behandling, så tænker jeg, at det kunne være en god ide, at du tog et smut til lægen og fik snakket om, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig hjælpe med at finde ud af, om der kunne være noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og de er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor ved de også godt, at det kan være lidt svært at snakke om. Men de gør altid deres allerbedste for at hjælpe en på vej, og sørger for, at det bliver en rar oplevelse.
Jeg vil også lige tippe dig om psykiatrifondens rådgivning. De tilbyder flere forskellige slags anonym rådgivning – både over telefonen og chat. Og de ved en hel masse om, hvordan det at bøvle med psykiske udfordringer. Derfor kan de også være rare at snakke med, når ens angst og autisme gør, at man har svært ved at snakke med mennesker.
Det kan være hammerfrusterende, når man gerne vil snakke med andre mennesker, men det er svært for en. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper i hvert fald på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper