Den eneste rigtige veninde, jeg har i klassen, skal snart starte på efterskole. Og så er jeg bare bange for, at jeg bliver helt alene i klassen.
Hej Mindhelper
Min eneste rigtige veninde i min klasse skal snart på efterskole, og jeg frygter at når hun rejser at jeg bliver helt alene. Hvordan kan jeg komme til at blive venner med de andre piger i min klasse?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det er rigtig hårdt at gå med en bange anelse om, at man bliver helt alene, når ens rigtig gode veninde smutter på efterskole. Derfor er det også virkelig godt, at du har delt dine tanker. Dem skal du nemlig ikke gå med alene.
Det her kan du selv gøre
Du spørger til, hvordan du kan komme til at blive venner med de andre piger i din klasse. I forhold til det vil jeg råde dig til at kigge på vores artikel om at lære nye mennesker at kende. Der er nogle fif til, hvad man kan prøve at gøre for at komme i kontakt med andre og stille og roligt bygge venskaber op. Og allermest handler det om at turde tage tyren ved hornene og snakke med de andre piger i din klasse. Simpelthen. Turde og blande dig og spørge ind til dem. Vise, at du er interesseret i at lære dem at kende.
Du skriver også, at du er bange for at blive helt alene. Har du set vores artikel om ensomhed? Hvis ikke, synes jeg, du skal tjekke den ud. Jeg håber selvfølgelig ikke, at du får brug for den. Men hvis du gør, så kommer vi med forslag til, hvad du kan gøre for at bryde med ensomheden.
Tal med dine forældre og veninder
Det lyder til, at det fylder en del for dig, at din veninde skal på efterskole. Og som jeg skrev i starten af mit brev, er det ikke noget, du skal gå med alene. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har sagt noget til dine forældre om det? Eller måske nogle andre veninder? Hvis ikke, du har fortalt noget til nogen af dem, så er mit helt klare råd til dig: Gør det.
Snak med dine forældre, snak med dine veninder. Få det ud, det der fylder. Når vi deler vores tanker og problemer med andre, kan de nemlig støtte os. Vi kommer til ikke at stå alene. Og vi har nogen, vi kan gå til, når det bliver svært, der kender til den situation, vi står i. Det er altså virkelig vigtigt.
Jeg håber, at du snakker det her igennem med nogen omkring dig. Og at du kommer til at blive venner med de andre piger i din klasse.
De bedste hilsner fra Mindhelper